arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰

حماس: در پرونده تبادل اسرا، تحول اساسی رخ داده است

«موسی ابومرزوق» نائب رئیس جنبش حماس در خارج خبر داد که اسرائیل پس از چندین بار تعلل، تصمیم گرفته است که در پرونده تبادل اسرا دست به کار شود. ابومرزوق با بیان اینکه «در این پرونده، تحول اساسی رخ داده است»، به روزنامه «العربی الجدید» گفت که اگر اسرائیل مطالبات حماس را بپذیرد، پرونده تبادل اسرا طی چند هفته آماده خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «موسی ابومرزوق» نائب رئیس جنبش حماس در خارج خبر داد که رژیم صهیونیستی پس از چندین بار تعلل، تصمیم گرفته است که در پرونده تبادل اسرا دست به کار شود.

ابومرزوق با بیان اینکه «در این پرونده، تحول اساسی رخ داده است»، به روزنامه «العربی الجدید» گفت که اگر رژیم صهیونیستی مطالبات حماس را بپذیرد، پرونده تبادل اسرا طی چند هفته آماده خواهد بود.

وی تأکید کرد که صهیونیستها ضمن تعلل در تبادل اسرا، بر روی زمان نیز مانور می‌دهند و مسئله اسرا باید از مسئله بازسازی نوار غزه جدا شود.

این مسئول حماس خاطر نشان کرد، صهیونیستها قبلا شرط آزادسازی اسرای اسرائیلی در ازای همه مسائل سیاسی و اجتماعی را مطرح می‌کردند و یکی از علل روی آوردن آنان به تبادل اسرا، سفر هیأت امنیتی صهیونیست به قاهره است.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی اصرار دارد که بازسازی نوار غزه را با پرونده‌های دیگر از جمله تبادل اسرا بر مرتبط کند.

ابومرزوق درباره ماهیت این تبادل یا مطالبات حماس، مطلبی مطرح نکرد، ولی این جنبش قبلا شرط کرده بود که اسرای سال 2011 آزاد شوند و پس از آن، حماس اطلاعاتی درباره سرنوشت نظامیان زندانی صهیونیست ارائه کند.

وی تصریح کرد: «مطمئن بودیم که اسرائیل از مرتبط کردن پرونده بازسازی به تبادل اسرا عقب خواهد نشست؛ زیرا یک شرط غیر منطقی است و در همه جنگهای جهان، در پایان جنگ تبادل اسرا صورت می‌گیرد».

این مسئول حماس با بیان اینکه سیاست این جنبش، «اسرا در برابر اسرا» است، گفت که در سطح بین‌الملل نیز درخواستهایی برای بازسازی غزه وجود دارد و آمریکا نیز خواستار آرامش در منطقه است.

رژیم صهیونیستی چهار هزار و ۸۵۰ فلسطینی را در ۲۳ زندان، به اسارت گرفته است. در میان این افراد، ۴۱ اسیر زن و ۲۲۵ کودک حضور دارند.
حماس نیز می‌گوید که چهار اسرائیلی را به اسارت گرفته است. و نفر از این افراد، سربازانی هستند که در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴، بازداشت شدند. دو نفر دیگر نیز طی سالهای گذشته، پس از ورود به غزه، بازداشت شدند.

نظرات بینندگان