arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰

رهبر استقلال‌طلبان کاتالونیا دستگیر شد

رسانه‌های اسپانیا مدعی شده‌اند رهبر تبعیدی استقلال‌طلبان کاتالونیا دستگیر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه به وقت تهران (۲۴ سپتامبر/ ۲ مهرماه) گزارش دادند «کارلِس پوجدمون»، رهبر تبعیدی استقلال‌طلبان کاتالونیا در جزیره «ساردینیا» دستگیر شده است.

پارلمان اروپا به عنوان شاخه قانونگذار اتحادیه اروپا اسفندماه گذشته مصونیت قضایی پوجدمون را به همراه دو نماینده دیگر این منطقه در این مجلس لغو کرده بود. لغو مصونیت رهبر تبعیدی منطقه کاتالونیا و دو نماینده دیگر پارلمان اروپا با استقبال دولت مرکزی اسپانیا مواجه شد. دولت اسپانیا همچنین اعلام کرد که اقدام پارلمان اروپا نشان می‌دهد که مساله مربوط به کاتالونیا «در خود اسپانیا حل خواهد شد».

پوجدمون از ۴ سال پیش در بلژیک زندگی می‌کرد. رسانه‌های اسپانیا گزارش داده‌اند او برای آنچه به گفته خودش پیشبرد آرمان‌های مردم کاتالونیا خوانده می‌شد به ساردینیا سفر کرده بود.

دستگیری پوجدمون یک هفته بعد از آن انجام می‌شود که دولت مرکزی اسپانیا و دولت جدایی‌طلب کاتالونیا اعلام کردند گفت‌وگوها را برای حل و فصل مناقشات در خصوص تلاش‌های جدایی‌طلبانه این منطقه آغاز کرده‌اند.

چند هفته پیش ده‌ها هزار نفر در شهر بارسلونا با حضور در چند تظاهرات خواستار جدایی این منطقه شده بودند.

«کارلس پوجدمون» از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دولت محلی کاتالونیا مشغول به کار بود و همه پرسی استقلال این منطقه از اسپانیا را به رغم مخالفت‌های دولت مرکزی برگزار کرد. دولت مرکزی اسپانیا ضمن سرکوب و بازداشت رهبران این منطقه به همه پرسی پاسخ داد.

حامیان استقلال کاتالونیا از اسپانیا در سال ۲۰۱۷، استقلال کاتالونیا را طی یک نظرسنجی به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی‌گیری و تلاش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی، به جدایی این منطقه رأی دادند.

یک ماه پس از انجام این همه‌پرسی که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، پارلمان کاتالونیا به‌طور یک‌جانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل، کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری پوجدمون و سایر اعضای دولت محلی او را صادر کرد.

نظرات بینندگان