arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰

حمله جدید چین به ارزهای دیجیتال؛ بیت‌کوین پنچ درصد سقوط کرد

در پی اعلام بانک مرکزی چین برای اعمال محدودیت‌های بیشتر برای ارزهای دیجیتال، ارزش بیت‌کوین در روز جمعه نزدیک به پنج درصد سقوط کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حمله جدید چین به ارزهای دیجیتال؛ بیت‌کوین پنچ درصد سقوط کردبی‌بی‌سی: در پی اعلام بانک مرکزی چین برای اعمال محدودیت‌های بیشتر برای ارزهای دیجیتال، ارزش بیت‌کوین در روز جمعه نزدیک به پنج درصد سقوط کرد.

در حال حاضر قیمت هر یک بیت‌کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال جهان، بعد از ۴.۶٪ کاهش به ۴۲ هزار و ۸۷۴ دلار رسیده و از ارزش باقی ارزهای دیجیتال نیز کاسته شده است.

بانک مرکزی چین در روز جمعه اعلام کرد که موسسات مالی را از ارائه خدمات به معاملاتی که با ارز دیجیتال انجام می‌شوند، منع خواهد کرد و بر میزان نظارت برای جلوگیری از این معاملات خواهد افزود.

این نخستین بار نیست که دولت چین با تصمیماتش بر ارزش ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارد.

اوایل امسال، چین استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد. در آن زمان گفته می‌شد که بیشترین میزان ارز دیجیتال جهان در چین انجام می‌شود.

بعد از ممنوعیت استخراج ارز دیجیتال، شرکت‌های بزرگ استخراج بیت‌کوین از این کشور خارج شدند.

از آن زمان وضعیت حقوقی ارز دیجیتال در چین در ابهام قرار داشت و روشن نبود که آیا استفاده از این ارزها یا خرید و فروش آنها نیز ممنوع است یا نه.

تصمیمات روز جمعه بانک مرکزی چین، به برخی از این ابهامات پاسخ می‌دهد و نشان می‌دهد که حکومت این کشور مصمم است به طور کلی، با هرگونه استفاده از ارز دیجیتال مقابله کند.

چرا چین با ارز دیجیتال مخالف است؟

این باور وجود دارد که حکومت چین با ارز دیجیتال به طور اصولی مخالفتی ندارد، اما با ارزی که نتواند کنترل کند، مخالف است.

بانک مرکزی چین در حال حاضر یک ارز دیجیتال مخصوص خودش را که به «یوآن دیجیتال» معروف شده راه انداخته و استفاده آزمایشی از آن در برخی شهرهای بزرگ این کشور آغاز شده است.

هنوز بانک‌های مرکزی کشورهای دیگر - به ویژه در غرب - با تردید با ارز دیجیتال بانک مرکزی چین برخورد می‌کنند و روشن نیست که آیا این ارز موفق خواهد شد یا نه.

به طور کلی، مهم‌ترین عامل موفقیت یک واحد پولی - چه دیجیتال و چه واحدهای پول متعارف - میزان اعتبار آن در نزد کسانی است که قرار است از آن استفاده کنند.

تا پیش از راه‌اندازی ارزهای دیجیتال، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف دنیا انحصار راه‌اندازی و کنترل واحدهای پول را در دست داشتند.

اما ارزهای دیجیتال جهان، از جمله بیت‌کوین از سوی بانک مرکزی هیچ کشوری به شکل مستقیم کنترل نمی‌شوند.

چین در جریان توسعه اقتصادی دهه‌های اخیر، بهره قابل توجهی از کنترل واحد پولی‌اش برده است و هم‌اکنون نیز در تلاش است تا یوآن را به یک واحد پول معتبر بین‌المللی تبدیل کند.

علاوه بر این، میزان استخراج ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین به شکل قابل ملاحظه‌ای در چین انجام می‌شد.

این وضعیت به نگرانی‌هایی در دولت چین دامن زده بود که اتکا به ارزی غیرقابل کنترل ممکن است به ثبات اقتصادی این کشور ضربه بزند.

ارزهای دیجیتال، از جمله مسایل رو به‌ تحول اقتصاد جهانی هستند و همچنان نحوه برخورد با آنها و جزییات حقوقی مرتبط با استفاده از آنها در بسیاری کشورهای جهان روشن نیست.

ابهامات حقوقی درباره ارزهای دیجیتال موجب شده تا معاملات، خارج از کنترل دولت‌های جهان تسهیل شود؛ مساله‌ای که علاوه بر فرار مالیاتی، خرید و فروش غیرقانونی و پولشویی را نیز آسان‌تر می‌کند.

نظرات بینندگان