arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

امیرعبداللهیان وزیر خارجه فرانسه را به ایران دعوت کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ایران آماده بازگشت به مذاکرات بوده و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است، گفت: جمهوری اسلامی در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ایران آماده بازگشت به مذاکرات بوده و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است، گفت: جمهوری اسلامی در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.

در ادامه دیدارهای وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امیرعبداللهیان و ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه روز جمعه (به وقت محلی) دیدار و درخصوص موضوعات دوجانبه، توافق هسته‌ای و وضعیت افغانستان بحث و گفت‌ وگو کردند.

وزیر خارجه فرانسه در این نشست با بیان اینکه پاریس نگران تأخیر در ادامه مذاکرات هسته‌ای بوده و علاقمند است که این گفت‌ وگوها هرچه زودتر از سرگرفته شود، افزود: فرانسه همچنین خواستار همکاری کامل میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

لو دریان با یادآوری دعوت دولت این کشور در نشست بغداد از امیرعبداللهیان جهت سفر به پاریس، بار دیگر این دعوت را تجدید کرد و گفت دولت فرانسه در انتظار سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور است.

در ادامه این نشست، امیرعبداللهیان گفت‌ وگوهای صورت‌گرفته در بغداد را خوب توصیف کرده و با بیان اینکه فرانسه را علاقمند به گسترش روابط با ایران می‌داند، تصریح کرد که دو تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با رئیس‌جمهوری جدید ایران، نشان‌دهنده اهمیتی است که دو طرف برای روابط دوجانبه قائل هستند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تشکر از دعوت طرف فرانسوی، متقابلا وزیر خارجه فرانسه را به تهران دعوت کرده و گفت دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای علاقمند است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه دولت کنونی، دولتی علمگراست و مذاکره را به عنوان یک ابزار مهم دیپلماسی قبول دارد، خاطرنشان کرد که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال با ابراز تأسف از عدم اقدام جدی و عملی آمریکا و سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، گفت: در بازگشت به مذاکرات، نتایج عملی و ملموس برای مردم ایران، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.

وی با یادآوری اینکه دولت کنونی آمریکا هیچ قدم جدی و عملی‌ای برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته و برعکس، تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه ایران اعمال کرده، افزود: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.

موضوع افغانستان دیگر محور گفت‌ وگوهای صورت‌گرفته در این نشست بود. امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در تماس بوده و در تلاش است تا همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کند، گفت: چالش‌های مهمی در این زمینه پابرجا باقی مانده است.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه به افزایش جمعیت پناهجویان افغانستانی در ایران و سابقه میزبانی جمهوری اسلامی از اتباع افغانستان نیز اشاره کرده و حمایت‌های بین‌المللی از جمله فرانسه در زمینه واکسیناسیون پناهجویان را خواستار شد.

در مقابل، وزیر خارجه فرانسه با اعلام موافقت با موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص لزوم تشکیل دولت فراگیر و ممانعت از گسترش اقدامات تروریستی در افغانستان، تصریح کرد که لازم است تا به پناهجویان در کشورهای همسایه افغانستان و همچنین آوارگان داخلی افغانستان کمک شود.

لو دریان گفت که فرانسه انجام پروژه‌های مشترک در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نظرات بینندگان