arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

معاون وزیر خارجه آمریکا: واشنگتن در حال حاضر بر گزینه دیپلماسی در قبال ایران متمرکز است

«جویی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت که این کشور در حال حاضر بر گزینه دیپلماسی با ایران متمرکز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت که این کشور در حال حاضر بر گزینه دیپلماسی با ایران متمرکز شده است.

به گزارش العربیه، «جویی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت که این کشور در حال حاضر بر گزینه دیپلماسی با ایران متمرکز شده است.

وی با تکرار برخی ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت که باید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را به «مسیر غیرنظامی شفافی بازگردانیم».

هود با بیان این‌که با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در مورد چالش‌ها با ایران گفت‌وگو کردیم، افزود که در حال حاضر ضمانت‌هایی از ایران برای پایبندی کامل به توافق هسته‌ای می‌خواهیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره روابط با شرکای عرب گفت: «شراکت نظامی واشنگتن با ریاض در راستای منافع استراتژیک آمریکا است».

این مقام مسئول آمریکایی افزود: «به جزئیات ترتیبات امنیتی و شراکت نظامی خود با متحدان‌مان مانند عربستان سعودی نمی‌پردازم، اما این را می‌گویم که ما این تعهد را به وضوح اعلام کرده‌ایم و می‌خواهیم به آنها در دفاع از کشورشان کمک کنیم».

هود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز خاطر‌نشان کرد که به محض آمادگی تهران برای بازگشت مجدد به توافق برجام، آمریکا نیز آمادگی دارد تا به مذاکرات وین بازگردد.

وی همچنین افزود که همانطور که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه کشورش صراحتا اعلام کرده است، تعهد واشنگتن به این اقدام محدود نخواهد ماند و از تهران می‌خواهد که در اسرع وقت مذاکرات وین را از سر گیرد.

هود در پاسخ به پرسش العربیه در مورد دلایل عدم پیشرفت مذاکرات با ایران، با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌ها مدعی شد: «باید از ایران بپرسید چرا هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، زیرا ما منتظر بازگشت آنها به وین هستیم. این واقعیت را پنهان نکرده‌ایم که به‌رغم بازگشت مجدد به برجام، ما و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان همچنان در مورد فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران شامل تحریک، تأمین مالی و تسلیح شبه‌نظامیان در سراسر منطقه و همچنین اقدام‌های خصمانه آنها در حمله به کشتیرانی تجاری نگرانی‌هایی داریم».

معاون وزیر خارجه آمریکا در پایان گفت: «نمی‌دانم در صورت شکست مذاکرات با ایران گزینه‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا چه خواهد بود، اما آنچه ما در حال حاضر بر آن تمرکز می‌کنیم، گزینه دیپلماسی و تنش‌زدایی در منطقه است. ما منتظر مقام‌های ایران خواهیم بود، نه فقط برای اظهارنظر در برابر تلویزیون‌ها، بلکه به طور بسیار جدی درباره پایبندی مجدد به تعهدات‌مان بر اساس برجام گفت‌وگوهایی انجام خواهیم داد».

نظرات بینندگان