arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

وزیر علوم: آموزش دانشجویان کارشناسی در مهر ماه به صورت مجازی خواهد بود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با تسریع واکسیناسیون دانشجویان، امیدواریم شاهد حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها باشیم اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع بیماری کرونا کلاس‌های دانشگاه‌ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با تسریع واکسیناسیون دانشجویان، امیدواریم شاهد حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها باشیم اما در شرایط فعلی به دلیل شیوع بیماری کرونا کلاس‌های دانشگاه‌ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار می‌شود.

محمد علی زلفی گل روز شنبه در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور در جمع خبرنگاران افزود: آموزش دانشجویان دوره کارشناسی در مهر ماه به صورت مجازی خواهد بود و دروس تئوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به صورت مجازی است.

زلفی گل اظهار داشت: واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام رسیده است و واکسیناسیون دانشجویان نیز با سرعت در حال انجام است. امیدوارم با تسریع این روند بتوانیم هرچه زودتر واکسیناسیون دانشجویان را نیز به اتمام برسانیم تا دانشجویانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند، بتوانند در دانشگاه ها حضور یابند.

وزیر علوم تاکید کرد: البته در خصوص حضور دانشجویان در دانشگاه ها تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم،؛ چرا که دانشگاه ها با حضور دانشجویان معنا پیدا می کنند.

وی در خصوص برنامه های وزارت علوم در خصوص تغییر و تحولات مدیریتی آموزش عالی نیز توضیح داد: طبیعی است وقتی دولتی جدید روی کار می‌آید، سیاست های جدیدی نیز اعمال می شود. مردم به این دولت رای داده اند و ما باید بر اساس سیاست های جدید حرکت کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: یکی از وظایف ما صیانت از رشد علمی کشور است تا استمرار پیدا کند. در حال حاضر کشور ما به واسطه تلاش دانشگاهیان اعم از دانشجویان و استادان در منطقه رتبه اول علمی را در اختیار دارد و برج تولید علم ایران در منطقه خودنمایی می کند.

وی ادامه داد: موضوعاتی در وزارت جدید علوم پیگیری می شود تا شاهد توسعه تحقیقات کاربردی باشیم.

برنامه ریزی وزارت علوم برای پایان نامه های دانشجویی در راستای نیازهای کشور

زلفی گل گفت: تحقیقات شامل سه دسته هستند که بخشی از آن تحقیقات بنیادی است. کشور ما در این زمینه خوب برنامه ریزی کرده و دانشجویان در سپهر علم دنیا خوب درخشیدند.

وزیر علوم توضیح داد: در مرحله جدید ضمن حفظ دستاوردهای قبلی، تلاش می کنیم بخش قابل توجهی از پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در راستای نیازهای کشور باشد.

زلفی گل اضافه کرد: برای این کار برنامه ریزی کردیم و پیشنهادهایی را در دستور کار داریم. در سال تحصیلی آینده برای پذیرش با رساله های کاربردی برنامه های خاص خود را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روند کاهشی جذب دانشجو در سال تحصیلی جدید ادامه پیدا می کند، گفت: تعداد صندلی های خالی دانشگاه ها روبه افزایش است.

وزیر علوم افزود: این موضوع به این دلیل است که جمعیت دانشجویی در حال کاهش است. ولی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو خواهیم داشت و سعی می کنیم از طریق سخت افزاری و نرم افزاری، شرایط را برای حضور دانشجویان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم امکان بازگشایی دانشگاه ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای آموزشی فراهم شود تا به صورت حضوری در خدمت آنها باشیم.

زلفی گل در مورد سیاست وزارت علوم برای ساماندهی مراکز آموزش عالی نیز گفت: ما در این زمینه مصوباتی در حکم قانون داریم و باید با کار کارشناسی و همکاری کمیسیون آموزش عالی این طرح را پیگیری کنیم به گونه‌ای که امکان رشد آموزش عالی در مناطق محروم متوقف نشود.

وی در خصوص حذف کنکور نیز بیان کرد: در این زمینه هم قانون مجلس را داریم و هم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را و برنامه ریزی می‌کنیم که مصوبات شورا از سال ۱۴۰۲ اجرایی شود.

وزیر علوم در مورد سهمیه های فرزندان اعضای هیات علمی گفت: سهمیه‌ها ساماندهی شده‌اند و در خصوص سهمیه های فرزندان اعضای هیات علمی هر عضو هیات علمی می تواند فرزند خود را به محل زندگی خود منتقل کند به شرطی که حداقل نمره قبولی آن دانشگاه را داشته باشد.

سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور امروز - شنبه سوم مهر ۱۴۰۰- با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

نظرات بینندگان