arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

هشدار در مورد مصرف نوعی داروی مسکن در دوران بارداری

پزشکان بر مصرف محتاطانه یک داروی مسکن رایج در دوران بارداری تاکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پزشکان بر مصرف محتاطانه یک داروی مسکن رایج در دوران بارداری تاکید کردند.

یک گروه تخصصی متشکل از ۹۱ محقق و متخصص علوم پزشکی که بر تاثیر استامینوفن بر رشد جنین مطالعاتی را انجام دادند، اظهار داشتند: میزان مصرف داروی مسکن استامینوفن با هدف تسکین دردهای دوران بارداری باید به میزان کم باشد.

این گروه از محققان آمریکایی اطلاعات بدست آمده طی ۲۵ سال در مورد مصرف داروهای مسکن در دوران بارداری را با هدف افزایش آگاهی متخصصان و زنان باردار بررسی کردند.

محققان تاکید کردند: زنان باردار باید از داروی استامینوفن در کمترین دُز موثر و برای کوتاه ترین زمان ممکن و تنها طبق توصیه پزشک مصرف کنند تا خطرات احتمالی ناشی از مصرف این دارو برای سلامت را که در برخی مطالعات مشاهده شده به حداقل برسد.

داروی استامینوفن به عنوان گزینه شناخته شده برای تسکین درد و تب خفیف تا متوسط ​​در دوران بارداری در نظر گرفته می شود که تقریبا نیمی از زنان باردار در سراسر جهان از آن استفاده می کنند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد اکثر زنان باردار از مسکن هایی مانند استامینوفن برای رفع سردرد، درد عضلانی، کمر درد و زانو درد استفاده می کنند، در حالیکه این دارو در تسکین این نوع دردها تاثیر بسزایی ندارد.

استامینوفن به عنوان یک عامل مختل کننده عملکرد غدد درون ریز شناخته می شود که می تواند با هورمون های مورد نیاز برای رشد تداخل ایجاد کند. اما اینکه آیا قرار گرفتن جنین در معرض استامینوفن واقعا منجر به اختلالات رفتاری یا رشدی می شود هنوز مشخص نیست چرا که تعدادی عوامل ژنتیکی و محیطی در این وضعیت نقش دارند.

به نقل از ساینس الرت، محققان آمریکایی تاکید کردند: تا زمانیکه خطرات مصرف این نوع مسکن به طور کامل شناخته نشده و مورد بررسی قرار نگرفته باید در صورت امکان از مصرف این دارو در دوران بارداری خودداری کرد.

 ایسنا

نظرات بینندگان