arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰

قرقیزستان با «شامبالا» به اسکار ۲۰۲۲ می‌رود/ ۱۳ کشور در فهرست

با انتخاب «شامبالا» از سوی قرقیزستان به عنوان نماینده این کشور در رقابت اسکار، شمار کشورهایی که تکلیفشان روشن شده به ۱۳ رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با انتخاب «شامبالا» از سوی قرقیزستان به عنوان نماینده این کشور در رقابت اسکار، شمار کشورهایی که تکلیفشان روشن شده به ۱۳ رسید.

به نقل از ورایتی، قرقیزستان اعلام کرد «شامبالا» به نویسندگی و کارگردانی آرتیکپای سویوندوکوف را برای شرکت در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و چهارم انتخاب کرده است.

این فیلم تصویرگر پسری است که با خانواده‌اش در جنگل‌های حفاظت‌شده کوهستانی زندگی می‌کند و دنیای کودکی‌اش که پر از افسانه‌ها و اسطوره‌هاست درگیر واقعیت‌های خشن دنیای بزرگسالان می‌شود.

برمبنای بیانیه هیات انتخاب فیلم، این فیلم ارزش‌های فرهنگی، از دست دادن اخلاقیات و زیبایی هم‌آهنگی خرد و جوانی را در مرکز توجه خود دارد. مسایل پیچیده زیست محیطی و حمله اجتناب ناپذیر تمدن نیز در این فیلم مورد توجه واقع شده است.

«شامبالا» با اقتباس از رمانی از چنگیز آیتماتوف نویسنده بزرگ قزاق با عنوان «کشتی سفید» در یک روند ۴۰ ساله سرانجام به مرحله ساخت رسیده است.

سویوندوکوف به تازگی گفت در طول این سال‌ها سرانجام به این نتیجه رسید که داستان را به دنیای امروز بیاورد و آن را از زوایه دید فردی در قرن بیست و یکم روایت کند.

این فیلم اولین بار در جشنواره شانگهای به نمایش درآمد و بعد جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم کلکته برد و به عنوان بهترین فیلم بالتیک در جوایز نیکا روسیه انتخاب شد.

دیگر کشورهایی که نمایندگانشان را برای اسکار انتخاب و معرفی کرده‌اند عبارتند از:

آلبانی: «سه شیر به سوی ونیز» ساخته جنید جورگجی

اوکراین: «جاده‌های بد» ساخته ناتالیا وروژبایت

آلمان: «من آدم تو هستم» ساخته ماریا شرادر

کامبوج: «ساختمان سفید» ساخته کاویچ نیانگ

اکوادور: «زیردریایی» ساخته آلفردو لئون لئون

ایرلند: «پناهگاه» ساخته شین بریتناچ

اسلوونی: «سانرمو» ساخته میروسلاو ماندیچ

کوزوو: «کندو» ساخته بلرتا باشولی

مراکش: «شب‌های کارابلانکا» ساخته نبیل آیوچ

لهستان: «ردی به جا نگذار» ساخته یان پی. ماتوشینسکی

سوییس: «اولگا» ساخته لی گریپ

صربستان: «واحه» ساخته ایوان ایکیچ

فهرست کوتاه بهترین فیلم‌های بین‌المللی اسکار ۲۱ دسامبر منتشر می‌شود و از میان آن‌ها نامزدها در ۸ فوریه انتخاب و معرفی می‌شوند.

مهر

نظرات بینندگان