arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰
فرهنگی، نماینده مجلس، در گفتگو با «انتخاب»:

مجمع تشخیص، شورای نگهبان دوم نیست؛ در راس بودن مجلس را هم زیر سئوال نمی برد

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره مخالفت مجمع با مصوبه آزادسازی خودرو اظهار داشت: اقدام مجمع در راستای سیاست های کلی است، مجمع تشخیص، شورای نگهبان نیست. او تاکید کرد: جایگاه شورا، جدا است، جایگاه مجمع و مجلس هم جدا است بنابراین نظری که شورا یا مجمع می دهد به معنای زیرسوال رفتن مجلس نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره مخالفت مجمع با مصوبه آزادسازی خودرو اظهار داشت: اقدام مجمع در راستای سیاست های کلی است، مجمع تشخیص، شورای نگهبان نیست.

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره مخالفت مجمع با مصوبه آزادسازی خورو گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام قبلا این مصوبه را رد کرده بود و این مخالفت، جدید نیست و در واقع روی همان نظر تاکید کرده است.

او افزود: این مصوبه، مصوبه مستقلی نیست در دوره قبل، مصوبه ای تحت عنوان ساماندهی تولید خودرو داشتیم که در نهایت در مرحله بررسی ها، شورای نگهبان به یک نکته آن ایراد گرفت. ایراداتی هم بود که آنها رفع شد. ماده چهار آن مجددا مورد ایراد قرار گرفته بود، ایراد آن هم این بود که تجویز واردات با سیاست های کلی سازگار نیست. در نتیجه شورای نگهبان به مجلس بازگردانده بود اما ما به جای آنکه، آن را اصلاح کنیم آن را توسعه کرده دادیم و به جای محدود کردن به هیبریدی و برقی، تمام اقلام را توسعه دادیم منتهی مشروط به صادرات و عدم خروج ارز.

فرهنگی بیان کرد: در نتیجه آنچه که شورا ایراد گرفته، همان ایراد قبلی است و ایراد جدیدی نیست.

نماینده مردم تبریز در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه به مجلس، باز می گردد و پیش بینی تان در این باره چیست؟ اظهار کرد: بله، در کمیسیون بررسی می شود یا رد می شود یا اصلاح می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا تبدیل شدن مجمع به شورای نگهبان دوم، در رأس بودن مجلس را زیر سوال نمی برد؟ عنوان کرد: خیر، اقدام مجمع در راستای سیاست های کلی است، مجمع تشخیص، شورای نگهبان نیست. چون طبق بند 1 اصل 110 قانون اساسی، سیاستها از سوی رهبری ابلاغ می شود مجمع به عنوان مشاور رهبری در این زمینه، مسوولیت دارد که این کار را انجام دهد. چون مجمع پیگیر این سیاست ها است شورای نگهبان هم موظف است که این موارد را مورد توجه قرار دهد.

او تاکید کرد: جایگاه شورا، جدا است، جایگاه مجمع و مجلس هم جدا است بنابراین نظری که شورا یا مجمع می دهد به معنای زیرسوال رفتن مجلس نیست.

نظرات بینندگان