arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰
محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، در گفتگو با «انتخاب» تحلیل کرد؛

امیرعبداللهیان می‌گوید «بزودی» به مذاکرات وین باز می گردیم؛ این به چه معناست؟

روس ها در سیاست اعلامی شان نشان می دهند نگران این مسئله هستند که موضوعات جدیدی وارد برجام شود اگرچه آمریکایی ها اعلام کرده اند فعلا قصد نداریم موضوعات خاورمیانه را در این مذاکرات، مطرح کنیم اما اگر ایران بخواهد موضوعات جدیدی را مطرح کند، ممکن است آنها هم موضوعاتی چون بحث موشکی، سیاست خاورمیانه ای و حقوق بشر را در دستور کار قرار دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه معتقد است که برخی اختلاف نظرهای احتمالی در دولت باعث شده است که روند بازگشت ایران به مذاکرات به تاخیر بیافتد.

قاسم محبعلی، تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با «انتخاب»، درباره واکنش آمریکا به اظهارات حسین امیرعبداللهیان مبنی بر بازگشت «بزودی» ایران به مذاکرات وین گفت: در مجموع واکنش آمریکایی ها به اظهارات وزیر خارجه ایران نسبتا منفی است. اینکه ایران اعلام می کند «به زودی» یعنی تاریخ مشخص نیست و موضع آمریکایی ها هم در این زمینه منفی بوده است.

او افزود: به نظر می رسد هنوز در ایران تصمیمی گرفته نشده که چه نهادی مسئول پیگیری مذاکرات هسته ای باشد یا ترکیب تیم هسته ای متشکل از چه کسانی باشد.  در ارتباط با دستورالعمل مذاکرات نیز به نظر می رسد اختلافاتی در داخل دولت وجود دارد مبنی براینکه از نقطه ای که مذاکرات متوقف شد، مذاکرات را آغاز کنند یا مسائل جدیدی را به گفتگوها اضافه می کنند.

وی افزود: بنابراین هنوز مشخص نیست وزارت خارجه، مذاکرات را پیگیری می کند یا نهاد شورای عالی امنیت ملی یا برعهده نهاد دیگری گذاشته می شود. در نتیجه روشن نیست دولت جدید چه سیاستی را اتخاذ کرده است به همین دلیل هم مسئله «به زودی» را مطرح می کند. در واقع دولت جدید اصل مذاکرات را می پذیرد اما زمانش هنوز مشخص نیست.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در رابطه با اظهارات متفاوت در دولت و مجلس مبنی بر اینکه برجام از اولویت خارج شده، اشاره کرد: هنوز روشن نیست برخوردشان با برجام چگونه است و به نظر می رسد اختلاف نظراتی در این باره وجود دارد. تیمی که الان روی کار است عمدتا مخالف برجام بودند از این رو باید ببینیم چه موضعی را در قبال برجام در عمل اتخاذ خواهند کرد آیا برجام 2015 را می پذیرند و مذاکرات را از نقطه ای که دولت قبل، آغاز کرده، شروع می کنند یا بحث تضمین و یا لغو همه تحریم ها را وارد بحث مذاکرات کنند. در هر حال هر موضوع جدیدی بخواهد مسائل را پیچیده می کند و ممکن است اصل برجام را منتفی کند.

امیرعبداللهیان می گوید «بزودی» به مذاکرات وین بازمی گردیم؛ این به چه معناست؟

محبعلی درباره تاکید اولیانوف، نماینده روسیه در وین مبنی بر آغاز مذاکرات از همان نقطه قبل و تاکید مجدد وی بر عدم تأخیر بیشتر در بازگشت به مذاکرات، تصریح کرد: روس ها در سیاست اعلامی شان نشان می دهند نگران این مسئله هستند که موضوعات جدیدی وارد برجام شود اگرچه آمریکایی ها اعلام کرده اند فعلا قصد نداریم موضوعات خاورمیانه را در این مذاکرات، مطرح کنیم اما اگر ایران بخواهد موضوعات جدیدی را مطرح کند، ممکن است آنها هم موضوعاتی چون بحث موشکی، سیاست خاورمیانه ای و حقوق بشر را در دستور کار قرار دهند.

او ادامه داد: برجام هم تا دو سال آینده یعنی  2023 مهلتش تموم می شود. طبیعتا آمریکایی ها و در مجموع کشورهای 1+5 هم می خواهند درباره‌ بعد از برجام هم گفت و گو کنند. آنچه که الان می توان روی آن توافق کرد همین برجام 2015 است، بقیه مسائل نیاز به مذاکرات اضافی دارد. اگر ایران بخواهد وارد مذاکرات اضافی شود زمان می گذرد و بعید است برجام قبلی احیا شود و این بستگی دارد که طرف ها چگونه بیاندیشند ولی اگر بخواهیم واقعی و عملی فکر کنیم بازگشت به برجام 2015، امکان پذیرتر است و منافع ایران را بهتر تضمین می کند.

او تاکید کرد: هر موضوع جدیدی وارد مذاکرات بدین معناست که برجام جدیدی شکل خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان اظهار داشت: این مسئله یک آزمایش و خطا است که می تواند تلف کردن زمان باشد و این تلف کردن هم به نوعی، خسارت به اقتصاد کشور و معیشت مردم است، چراکه اقتصاد ایران گروگان سیاست خارجی است و سیاست خارجی هم در گرو حل و فصل مسئله هسته ای است.

نظرات بینندگان