arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰

ترامپ درباره افغانستان: قرار ما این بود که بگرام را نگهداریم و پنج پایگاه دیگر را با بمب از میان ببریم / حالا همه تسلیحات ما در اختیار چین است

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا،در تازه‌ترین سخنان خود درباره افغاستان و خروج آمریکا و متحدانش از آن کشور گفته است که قرار بود "پنج پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان را با بمب از میان ببرند و پایگاه بگرام را به دلیل نزدیکی به چین، تا سالهای طولانی نگهدارند."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا،در تازه‌ترین سخنان خود درباره افغاستان و خروج آمریکا و متحدانش از آن کشور گفته است که قرار بود "پنج پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان را با بمب از میان ببرند و پایگاه بگرام را به دلیل نزدیکی به چین، تا سالهای طولانی نگهدارند."

رئیس جمهور سابق آمریکا شب گذشته ، از جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا و نحوه خروج کشورش از افغانستان شدیدا انتقاد کرد و آنرا را "وحشتناک‌ترین نمایش بی‌کفایتی" خواند.  ترامپ این سخنان را در یکی از تجمعات انتخاباتی هرشل واکر از متحدان آقای ترامپ که تلاش دارد تا وارد سنا شود، اظهار می‌کرد.

ترامپ گفت:"ما آنجا پایگاه بزرگ و زیبایی داشتیم که میلیاردها دلار هزینه ساختش شده بود و یک شبه بدون اینکه چراغ‌ها را خاموش کنیم، از آنجا بیرون شدیم" او همچنین افزود:" می‌دانید حالا کی به همه‌ای تجهیزات نظامی ما در آنجا نگاه می‌کند و آنها را در کنترل دارد؟ چین".  ترامپ می‌گوید که دولت بایدن تجهیزات نظامی با ارزش حدود ۸۵ میلیارد دلار را در افغانستان رها کرده است.

آقای ترامپ با اشاره به توافق دوحه با طالبان و گفت‌وگوی خودش با عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان گفت:" من به عبدال [عبدالغنی برادر] گفتم که نمی‌توانی سرباز ما را بزنی، چنان بزنمتان که هیچ‌گاه ندیده باشید، او متوجه این بود". در ۱۸ ماه، یک سرباز آمریکایی کشته نشد. "آنها [طالبان] به ما گوش می‌دادند."

 ترامپ گفت که قرار خروج چنین نبود که نظامی‌ها اول خارج شوند و شهروندان ما آنجا بمانند. ترامپ گفت که در آخرین روزهای خروج، ۱۳ سرباز آمریکایی جانشان را از دست دادند. او دلیل مرگ سربازان آمریکایی را "شیوه اشتباه خروج" از افغانستان دانست.

 ترامپ در مورد برخی از افغان‌هایی که از سوی نیروهای آمریکایی خارج شدند گفت که شماری از این افراد واجد شرایط خروج نبودند و از زمان آمدن به آمریکا مرتکب جرایمی شده‌اند.

این در حالی است جو بایدن انتقادهای گسترده از تصمیم خود را رد کرده و گفته است که ابدا قصد نداشت پس از ۲۰ سال جنگ، یک نسل دیگر از آمریکایی‌ها را به آن کشور اعزام کند.

 بایدن در پاسخ به انتقادها در مورد خروج از افغانستان قبلا گفته بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق با طالبان معامله کرده و به توافقی رسیده بود و او بعد از ورود به کاخ سفید، دو گزینه داشته است: پایبند ماندن به توافق ترامپ با طالبان یا شدت دادن جنگ و اعزام هزاران نیرو به افغانستان که او گزینه اول را انتخاب کرد.

دونالد ترامپ، در جنوری/ژانویه زلمی خلیلزاد را به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان تعیین کرد و او مامور شد تا با طالبان مستقیم گفت‌وگو کند.  خلیلزاد بدون دخیل ساختن دولت افغانستان با گروه طالبان توافقی را امضا کرد که در آن تاریخ خروج مطلق آمریکا از افغانستان تعیین شده بود. از آن به بعد روند گفت‌وگوی نا فرجام میان دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز شد.

طالبان در ۱۵ اگست/اوت وارد کابل شدن و دولت و نظام مورد حمایت آمریکا فروپاشید

نظرات بینندگان