arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۰۵ مهر ۱۴۰۰

رئیس جمهور عراق: بیش از هر زمانی به عبور از بحران‌های منطقه خوش‌بین هستیم

برهم صالح رئیس جمهور عراق با تاکید بر این مساله که منطقه به جای قطع روابط به گفتگوی همسایگان نیاز دارد، گفت که بیش از هر زمان دیگری به عبور از بحران‌ها و اختلاف‌نظرهای موجود در منطقه خوش‌بین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس جمهور عراق با تاکید بر این مساله که منطقه به جای قطع روابط به گفتگوی همسایگان نیاز دارد، گفت که بیش از هر زمان دیگری به عبور از بحران‌ها و اختلاف‌نظرهای موجود در منطقه خوش‌بین است.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا اظهار کرد: عراق امن، باثبات و دارای حاکمیت کامل می‌تواند عرصه‌ای برای اشتراک منافع اقتصادی، زیرساخت‌ها، خطوط راه‌آهن و لوله‌های انتقال نفت و گاز میان طرف‌های موثر منطقه از جمله ایران، ترکیه و کشورهای عربی باشد.

صالح در ادامه گفت: تعداد ساکنان عراق در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر است و تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید و این وضعیت برای هر یک از کشورهای منطقه که شاهد افزایش جمعیت هستند، وجود دارد و اگر روند فعلی درگیری‌ها در منطقه ادامه یابند، احتمالا این کشورها نیز نمی‌توانند برای نسل‌های آینده شغل ایجاد کنند و این مساله برای کشورهایی مانند ایران، اردن و مصر نیز رخ می‌دهد.

رئیس جمهور عراق افزود: منطقه به همکاری و تلاش در زمینه تدوین طرح‌هایی برای احداث زیرساخت‌ها، توسعه و ادغام اقتصادهای کشورها و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و نیز همکاری برای رفع نیازهای تحصیلی، شغلی و بهداشتی ساکنان نیاز شدیدی دارد و نمی‌توان انتظار داشت دیگران برای حل مسایل ما اقدامی کنند بلکه ما باید خودمان برای رفع این مشکلات تلاش کنیم.

او ادامه داد: منطقه ما به گفتگو نیاز دارد، ما همسایه هستیم و باید با وجود اختلاف‌نظرهایی که داریم و به جای قطع روابط با یکدیگر گفتگو کنیم، ما بیش از هر زمان دیگری به عبور از بحران‌ها و اختلاف‌نظرهای موجود در منطقه خوش‌بین هستیم.

صالح در ادامه گفت: منطقه با مشکلات بزرگی مواجه است و ما در شرایطی که تمرکز خود را بر (مبارزه با) تروریسم و افراط‌گرایی گذاشته‌ایم، باید چالش‌های آتی مربوط به شرایط اقتصادی را نیز درک کنیم.

رئیس جمهور عراق در ادامه این مصاحبه درباره وضعیت افغانستان نیز گفت: درسی که پس از حوادث افغانستان و ۲۰ سال حضور آمریکا می‌توان گرفت این است که حمایت‌های بین‌المللی هر چقدر هم باشند، موفقیت و نجات بدون حمایت یک حاکمیت خوب ممکن نیست و همچنین اینکه فساد همانند مانعی بر سر راه حاکمیت خوب، امنیت و ثبات است و حاکمیت خوب باید در قلب (مرکز و محور) هر گونه حمایت بین‌المللی در هر منطقه از جهان باشد.

نظرات بینندگان