arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۰۵ مهر ۱۴۰۰

واکنش اتحادیه اروپا به گزارش آژانس درباره مجتمع «تسا» در کرج: ایران دسترسی به این سایت را برای کارشناسان آژانس فراهم کند

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تجهیزات نظارتی این سازمان در تأسیسات هسته‌ای ایران، واکنش نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به گزارش اخیر آژانس درباره تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات ایران واکنش نشان داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران به آژانس اجازه دسترسی به مجتمع «تسا» در کرج را برای نصب دوربینهای نظارتی جدید یا اطمینان حاصل کردن از این که تولید قطعات سانتریفیوژ در این کارگاه از سر گرفته شده، نداده است.

اتحادیه اروپا با استقبال از تعاملات اخیر ایران و آژانس در خصوص ادعای اخیر آژانس در خصوص مجتمع تسا ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست که دسترسی به این سایت را برای کارشناسان آژانس فراهم آورد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود با قدردانی از گزارش آژانس اعلام کرد: «اتحادیه اروپا تمایل دارد از مدیرکل (آژانس) برای گزارشی که در سند GOV/INF/2021/43 آورده است، قدردانی کند».

در ادامه این بیانیه از تعاملات اخیر ایران و آژانس نیز استقبال شده و آمده است: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های مداوم و پیشگیرانه مدیرکل و کارشناسان (آژانس) استقبال می‌کند و به تعاملات اخیر بین ایران و آژانس توجه دارد».

علی رغم آن که «کاظم غریب آبادی» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش مدیر کل این سازمان درباره دوربین های نظارتی در سایت «تسا» در کرج را نادرست خوانده است، اتحادیه اروپا از آن ابراز نگرانی کرد و گفت: «اتحادیه اروپا عمیق‌ترین نگرانی خود را از این مطلب ابراز می‌دارد که ایران به آژانس اجازه دسترسی به کارگاه تولید سانتریفیوژ در مجتمع تسا کرج را نداده است. این یک تحول نگران‌کننده و در تضاد با بیانیه‌ای مشترکی است که در تاریخ 12 سپتامبر (21 شهریور ماه) بین مدیرکل و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حاصل شد».

کاظم غریب آبادی تأکید کرد که گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از چارچوب توافق شده در بیانیه مشترک میان ایران و آژانس است.

با این حال اتحادیه اروپا در بیانیه خود مدعی شد: «همانطور که در گزارش بیان شده است، تمامی فعالیت‌های آژانس در خصوص تمامی تجهیزات تعیین شده آژانس و تأسیسات و امکانات ایران که در بیانیه مشترک به آن اشاره شد، به منظور حفظ تداوم آگاهی (آژانس) ضروری است».

اتحادیه اروپا سپس در ادامه از ایران خواست تا اجازه دسترسی آژانس به این تجهیزات را فراهم آورد و گفت: «بنابراین اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد تا بدون هرگونه تأخیر به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ مجتمع تسا کرج را بدهد».

اتحادیه اروپا در پایان از گروسی خواست تا در خصوص این موضوع به شورای حکام گزارش دهد و در این خصوص گفت: «ما از مدیرکل دعوت می‌کنیم تا در صورت لزوم، در مورد این موضوع مهم به شورای حکام گزارش دهد».

نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین همچنین شب گذشته در رشته توییتی در واکنش به گزارش گروسی مدیرکل آژانس تصریح کرد: هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس، صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی و از این رو، آژانس نمی‌تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود».

رافائل گروسی در تاریخ ۲۰ شهریور در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد. او پیش از ظهر یکشنبه ۲۱ شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با «محمد اسلامی» دیدار و گفت‌و‌گو کرد که این دیدار ۲ ساعت به طول انجامید. مدیرکل آژانس پس از این دیدار، ضمن مثبت ارزیابی کردن آن، بر گسترش همکاری ایران و آژانس تأکید کرد و گفت که دوباره برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به تهران می‌آید.

نظرات بینندگان