arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۰۵ مهر ۱۴۰۰

ادعای علی‌اف: در دوران اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان، کامیون‌های ایرانی مدام به صورت غیرقانونی وارد این منطقه می‌شدند / اگر ورود کامیون‌های ایران به قره باغ ادامه یابد، باید مالیات بدهند

علی‌اف درباره ادعای ورود ۶۰ کامیون ایرانی به منطقه قره باغ در تابستان امسال گفته است که «این اولین باری نیست که کامیون‌های ایرانی به صورت غیرقانونی به منطقه قره باغ سفر می‌کنند. این چیزی است که به طور مداوم در جریان دوران اشغال [قره باغ توسط ارمنستان] رخ می‌داده است».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادعای علی‌اف: در دوران اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان، کامیون‌های ایرانی مدام به صورت غیرقانونی وارد این منطقه می‌شدند / اگر ورود کامیون‌های ایران به قره باغ ادامه یابد، باید مالیات بدهند

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه، ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده است.

به گزارش «انتخاب»، خبرگزاری آناتولی ادعا کرده است که حدود ۶۰ کامیون ایرانی بدون مجوز در بازه زمانی ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور امسال وارد قلمرو قره باغ کوهستانی شده‌اند.

جمهوری آذربایجان سال گذشته پس از یک جنگ ۴۴ روزه منطقه قره باغ را از ارمنستان پس گرفت.

علی‌اف درباره ادعای ورود کامیون های ایرانی به این منطقه گفته است که «این اولین باری نیست که کامیون‌های ایرانی به صورت غیرقانونی به منطقه قره باغ سفر می‌کنند. این چیزی است که به طور مداوم در جریان دوران اشغال [قره باغ توسط ارمنستان] رخ می‌داده است».

او گفته است: «ما اطلاعاتی داشتیم اما قطعاً مثل زمان حال، اطلاعاتمان واضح نبود. با توجه به این موضوع، ما از کانال‌های مختلف نارضایتی خود را از عبور غیرقانونی ابراز داشتیم اما این رویه ادامه داشت».

علی اف تاکید کرده است که پیش از این از ایران خواسته بود که از ورود کامیون‌ها به خاک قره‌باغ  جلو گیری کند.

او گفته است: «ما کنترل جاده‌ای را از طریق سرزمین جمهوری آذربایجان آغاز کردیم و ارسال کامیون‌های ایران به منطقه قره باغ متوقف شد».

علی‌اف همچنین گفت که در صورتی که ورود کامیون‌های ایران به قره باغ ادامه پیدا کند، باید مالیات پرداخت کنند.

اردیبهشت ماه امسال سفارت ایران در باکو ارسال هرگونه کالا از سوی کامیون‌های ایران به قره باغ از مسیر لاچین را تکذیب کرده بود.

علی اف همچنین در خصوص رزمایش‌ نظامی ایران در مرز جمهوری آذربایجان اظهارنظر کرد و گفت: «این یک رویداد بسیار تعجب‌آور است. هرکشوری می‌تواند هرگونه رزمایش نظامی را در قلمرو خود انجام دهد. این حق حاکمیتی آن‌ها است اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟ چرا زمانی که ارامنه در جبرائیل، فضولی و زنگلان بودند، چنین رزمایش‌هایی در کار نبود؟ چرا پس از آزادسازی این زمین‌ها پس از سی سال اشغال برگزار می‌شود؟»

نظرات بینندگان