arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۹ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰
العربی الجدید:

ماجرای نشست جنجالی «عادی سازی روابط با اسرائیل» در کردستانِ عراق چه بود؟

در بیانیه پایانی این نشست که توسط سحر الطائی، کارمند وزارت فرهنگ عراق خوانده شد، آمد: «ما خواستار پیوستن به توافق‌های ابراهیم هستیم، همانطور که این توافق‌ها شامل برقراری روابط دیپلماتیک بین دولت‌های امارات، بحرین و سودان با دولت اسرائیل است. ما هم می‌خواهیم روابط عادی با اسرائیل داشته باشیم و سیاست تازه‌ای را در این باره اتخاذ کنیم. هیچ قدرتی حق ندارد مانع از رسیدن این ندای ما شود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربی الجدید در مطلبی به قلم زید سالم نوشت: فراخوان‌ها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در کنفرانس اربیل که روز جمعه در اقلیم کردستان برگزار شد، طیف‌های مختلف عراقی حتی در داخل اقلیم را در شوک فرو برده و جدال بزرگی را برانگیخته است، همانطور که مسئولان عراقی برای بازداشت و مجازات برگزار کنندگان این نشست وارد اقدام شدند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است:  اما پشت پرده این اتفاق که با عنوان «نشست صلح و استرداد» برگزار شد و شخصیت‌های نا شناخته‌ای در آن حضور داشتند، نشان دهنده فریبی است که تلاش می‌کرد جلسه مذکور را گفتگویی بین ادیان و دعوتی برای صلح و مبارزه با تروریسم بداند و در نهایت در وادی عادی سازی وارد شود.

برگزار کنندگان ناشناخته

به مدت سه هفته شخصیت‌هایی در داخل اربیل عراق تماس‌های گسترده‌ای را با ده‌ها نفر از سران عشایر و فعالان سیاسی در شهر‌های شمال و غرب عراق و بغداد داشتند و آن‌ها را به مشارکت در نشستی تحت عنوان «صلح و استرداد» فراخواندند، در ادامه از میان ۵۰۰ نفری که به این نشست دعوت شدند، نزدیک به ۲۰۰ نفر دعوت را پذیرفتند.

وسام الحردان، شخصیت عشایری از استان الانبار عراق و هم پیمان سابق نوری مالکی که توسط مالکی در سال ۲۰۱۳ بعنوان رئیس کل نیرو‌های عشایر برای مبارزه با القاعده عراق انتخاب شد، به اضافه شخصی بنام شیخ ابومحمد از اهالی نینوا و مقیم اربیل در مأموریت تماس با شیوخ عشایر و شخصیت‌های مهم برای قانع کردن آن‌ها در مورد شرکت در نشست اربیل، با یکدیگر همراه بودند و شخصیت‌های دیگری از جمله سعد عباس، عامر الجبوری و سحر الطائی، کارمند وزارت فرهنگ، در این مأموریت کنار آن‌ها بودند.

براساس گزارش منابع بلند پایه در بغداد در گفتگو با العربی الجدید، به دعوت شدگان به این نشست ابلاغ شد که برای گفتگو در مورد ادیان ابراهیمی و دعوت به صلح و سازش و کنار گذاشتن تروریسم، در آن شرکت کنند، بدون اینکه نامی از اسرائیل برده شده یا به مساله عادی سازی اشاره‌ای شود. اما حاضران ناگهان با کلمات و بیاناتی از سوی برگزار کنندگان نشست مواجه شدند مبنی بر اینکه جلسه مذکور، فرصت خوبی برای بررسی موضوع عادی سازی است.

نشستی که عصر جمعه برگزار شد و بیش از شش ساعت به طول انجامید، در ساعت پایانی شاهد کاهش تعداد حاضران از ۲۰۳ نفر به زیر ۱۰۰ نفر بود. یک فعال کردی به العربی الجدید گفت: بسیاری از حاضران پس از مشاهده پرچم اسرائیل از جلسه خارج شدند و صحبت از اینکه ۳۰۰ نفر در این نشست حضور داشتند، تنها یک نیرنگ رسانه‌ای است.

در بیانیه پایانی این نشست که توسط سحر الطائی، کارمند وزارت فرهنگ عراق خوانده شد، آمد: «ما خواستار پیوستن به توافق‌های ابراهیم هستیم، همانطور که این توافق‌ها شامل برقراری روابط دیپلماتیک بین دولت‌های امارات، بحرین و سودان با دولت اسرائیل است. ما هم می‌خواهیم روابط عادی با اسرائیل داشته باشیم و سیاست تازه‌ای را در این باره اتخاذ کنیم. هیچ قدرتی حق ندارد مانع از رسیدن این ندای ما شود».

یک مسئول عالی رتبه در دستگاه امنیت ملی عراق در گفتگو با العربی الجدید افشا کرد: هفت شخصیتی که کنفرانس را سازماندهی کردند، مأموریت ارتباط با حضار را نیز بر عهده داشتند و تامین مالی نشست، با مرکز «روابط صلح» بود که مقرّ آن در نیویورک است و ریاستش بر عهده یک یهودی با اصلیت عراق، بنام جوزف رود است. این منبع خاطر نشان میکند تعداد زیادی از حاضران در نشست فریب خورده اند و همین مساله صدور بیش از ۴۰ بیانیه در اعلام برائت از نشست و بیانیه پایانی ان را تفسیر می‌کند. در حالی که بغداد در مورد اظهار بی اطلاعی اربیل از این نشست و نتایج آن قانع نشده، همچنان تحقیقات گسترده‌ای در این باره در بغداد در جریان است، بویژه آنکه هیچ هتلی در اقلیم کردستان بدون داشتن موافقت مقامات امنیتی کرد اجازه میزبانی از اینگونه فعالیت‌ها را ندارد.

منبع مذکور احتمال داد که مقامات اقلیم کردستان تحت فشار بغداد تصمیم به دور کردن برگزار کنندگان نشست از این اقلیم بگیرند، اما درخواست‌هایی هم از بغداد رسیده است مبنی بر تسلیم این افراد به دولت عراق به اتهام خیانت بزرگ و مزدوری.

اربیل از این نشست برائت می‌جوید

روز یکشنبه جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان اعلام کرد این منطقه به چارچوب سیاست خارجی عراق پایبند است و کنفرانسی که در راستای عادی سازی برگزار شده، توسط اقلیم کردستان طرح ریزی نشده بود. موضع این اقلیم نسبت به اسرائیل و مساله فلسطین، به قانون اساسی عراق مرتبط است. علاوه بر این، ریاست اقلیم کردستان نیز تصریح کرد که از نشست «صلح و استرداد» و آنچه در آن مطرح می‌شود، اطلاعی نداشته و نتیجه نشست، به هیچ وجه بیانگر دیدگاه یا سیاست یا موضع کردستان نیست.

العربی الجدید با یکی از اعضای حزب دموکرات کردستان، ریبین سلام، تماس گرفت که وی در جریان این تماس گفت: برگزاری نشست عادی سازی با اسرائیل به معنای تایید مضمون نشست توسط دولت اقلیم یا احزاب حاضر در کردستان نیست. وی تصریح کرد: اربیل پایتخت اقلیم کردستان است و به همه اجازه می‌دهد فعالیت‌های فرهنگی و حقوقی و کنفرانس‌های خود را برگزار کنند، همانطور که مسئولان اقلیم، در جریان برگزاری کنفرانسی که اخیرا برگزار شد، بودند، اما طرح موضوع عادی سازی در آن، با اطلاع قبلی به مقامات اقلیم کردستان صورت نگرفته است.

در این رابطه، هیوا عثمان، کارشناس سیاسی در اقلیم کردستان در حساب شخصی خود در فیسبوک نوشت: در صورتی که برگزار کنندگان این نشست افرادی موثر و دارای وزنه سیاسی بودند، می‌توانستند صد متر مربع در مناطق مربوط به خود را به برگزاری این نشست اختصاص دهند و اربیل را وارد این موضوع مناقشه آمیز وارد نکنند. هدف از این اقدام، درگیر کردن اربیل بوده است.

اما کاطع الرکابی، نماینده عراقی معتقد است که اربیل متهم است و حتی اگر ارتباط خود یا آگاهی اش از نشست مربوط به عادی سازی با صهیونیست‌ها را انکار کند، اشخاصی را در خود جای داده که حامی عادی سازی با رژیم غاصبی هستند که یک سرزمین عربی را اشغال کرده، دولت عراق باید این افراد را براساس قانون خود مجازات کند. به عقیده الرکابی، صهیونیست‌ها روی اربیل تمرکز کرده اند تا هدف عادی سازی با عراق را از طریق بازگشایی دفاتر و تامین مالی طرح‌های خاصی، محقق کنند، اما این اقدامات به نتیجه‌ای نمی‌رسد، چرا که ملت عراق مخالفت با رژیم صهیونیستی را به ارث برده است.

نظرات بینندگان