arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰

سناتور آمریکایی: رئیس جمهور تونس خلف وعده کرده / احزاب سیاسی: اقدامات سعید بدون مشورت بود

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی از تحولات تونس ابراز نگرانی کرد و گفت: من از قیس سعید خواستم فورا به وضعیت فوق العاده پایان دهد و طرحی را برای بازگشت کشور به روند دموکراسی ایجاد کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی از تحولات تونس ابراز نگرانی کرد و گفت: من از قیس سعید خواستم فورا به وضعیت فوق العاده پایان دهد و طرحی را برای بازگشت کشور به روند دموکراسی ایجاد کند.

به گزارش الجزیره، وی گفت: قیس سعید با تعلیق بخش‌هایی از قانون اساسی وعده‌هایش را نقض کرد. اقدامات وی با تعهدش درباره حمایت از دموکراسی متناقض است. واشنگتن باید در بسته کمک‌های امنیتی به تونس بازنگری کند.

از سوی دیگر، شش نهاد تونسی از جمله سندیکای روزنامه نگاران، جمعیت قضات تونس، انجمن دفاع از حقوق بشر تونس در بیانیه مشترکی تأکید کردند که دستور اخیر قیس سعید درباره تدابیر فوق العاده بدون سقف زمانی و بدون مشورت با هیچ طرفی صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است: ما با هرگونه احتکار و جمع شدن قدرت بدون هیچ مکانیزم نظارتی یا مشخص شدن زمان بازگشت به مسیر عادی دموکراسی مخالفیم.

این نهادها بر پایبندی به استقلال دستگاه قضایی و لزوم احترام به مستقل بودن نهادهای رسانه‌ای و آزادی مطبوعات تأکید کردند و خواهان تسریع در تشکیل دولتی شدند که همگان در آن شرکت کنند.

نظرات بینندگان