arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰

داوران پر اشتباه کنار گذاشته شدند / حذف ۹۰ داور از لیگ‎ برتر فوتبال

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال درباره داوری لیگ بیست و یکم اظهار کرد: برای شروع امسال، ۸۰ الی ۹۰ داور را حذف خواهیم کرد تا مثل لیگ قبل، ۱۸۰ داور و کمک‌داور نداشته باشیم. بسیاری از استان‌ها به دلیل این موضوع اعتراض خواهند کرد اما مهم پیشرفت داوری است. در لیگ قبل، هیچ‌کدام از داوران ما بیش از ۱۰ قضاوت نداشتند و داوری یادشان می‌رفت. برای لیگ امسال ۳۰ داور اصلی و ۶۰ کمک داور داریم و هر داوری که فصل قبل در بیش از ۲ بازی اشتباه تاثیرگذار داشته، در لیگ امسال جایی ندارد. همچنین حق‌الزحمه داوران ۴ برابر شده و هر داور برای قضاوتش ۴ میلیون دریافت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت در دیدار ایران و کره‌جنوبی از VAR استفاده خواهد شد.

حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال اظهار کرد: ابتدا این را باید بگویم که من دوستی با آقای عزیزی خادم نداشتم و انتخاب من به این سمت، به خاطر نگاه ایشان بوده است. فدراسیون فوتبال مسیر توسعه را در پیش گرفته و علی رغم مهم بودن نتیجه، توسعه اهمیت بیشتری دارد.

او درباره نتایج تیم ملی فوتسال در جام جهانی گفت: برای نتیجه گرفتن فوتسال، باید ۲ سال برای این تیم وقت گذاشته می‌شد اما ما سعی کردیم در این چند ماه هم کارهای زیادی برای آن‌ها انجام دهیم. از فردا هم جلسات آسیب‌شناسی را آغاز خواهیم کرد و باید زیرساخت‌هایی در باشگاه‌ها ایجاد کنیم.

وی درباره موفقیت‌های تیم ملی بانوان گفت: در بحث بانوان، نگاه برابر فدراسیون فوتبال در موفقیت‌های این تیم تاثیرگذار بوده است و این نگاه در فوتسال هم وجود دارد. برنامه‌هایی که برای تیم ملی آقایان برنامه ریزی‌ شده، برای بانوان هم وجود دارد و در ۲ تورنمنت پیش روی آن‌ها، برنامه‌ریزی مناسبی برای آن‌ها انجام داده‌ایم. بانوان ما ثابت کردند که استعداد فراوانی دارند و اکنون هم کارگروهی برای جام جهانی بانوان در سال ۲۰۲۲ در کشور هند ایجاد شده و عزیزی خادم در حال مذاکره با کشورهای مختلف برای برگزاری اردوها و انجام دیدارهای دوستانه است.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در خصوص شروع لیگ بیست‌ویکم گفت: باتوجه به ۴ بازی حساس و مهم تیم ملی و با توجه به برنامه‌ریزی‌های سرمربی تیم ملی تصمیم گرفتیم لیگ بعد از بازی با کره‌جنوبی آغاز شود. امسال لیگ فشرده‌ای داریم و تیم‌ها هر ۴ یا ۵ روز بازی خواهند داشت. همچنین به دلیل درخواست سرمربی تیم ملی، تصمیم گرفتیم دیدار سوپرجام را هم بعد از بازی با کره‌جنوبی برگزار کنیم و مشخص شدن تاریخ آن برعهده سازمان لیگ است. همچنین امسال در نحوه برگزاری لیگ تغییراتی خواهیم داشت؛ به عنوان مثال در شرایط جدول، اولویت دیگر با بازی رو در رو است و سپس تفاضل گل محاسبه می‌شود.

وی در خصوص سیستم VAR نیز اذعان کرد: فدراسیون قبلی مسیر را برعکس رفته بود و علی رغم تلاش دوستان، راه درستی را در پیش نگرفته بودند. در دیدار ایران و کره‌جنوبی از سیستم کمک داور ویدیویی استفاده خواهیم کرد و نماینده آن شرکت به ایران خواهد آمد. در بازی با سوریه با وجود تمام سختی‌ها توانستیم میزبانی را بگیریم و همین امر به صدرنشینی فعلی ما کمک شایانی کرده است. کارگروه VAR ما هفته‌ای ۵ جلسه برگزار کرد و سرانجام هم این جلسات نتیجه‌بخش بود که AFC خبر دادیم حاضریم برای میزبانی این ۴ بازی، سیستم VAR را اجاره کنیم.

کامرانی‌فر در خصوص استفاده از کمک داوران ویدیویی در لیگ برتر نیز عنوان کرد: این پروسه، چهار یا پنج مرحله دارد که در ابتدا داوران ما یاید در دوره‌های یک و نیم الی سه ماهه، مدرک لیسانس مربوط به موضوع را بگیرند. سعی می‌کنیم از این سیستمی که برای دیدار با کره‌جنوبی قرار است به ورزشگاه آزادی بیاوریم، برای آموزش داوران هم استفاده کنیم و برای رسیدن به استانداردها تلاش کنیم. تلاش می‌کنیم خیلی زودتر از چیزی که فکر می‌کنید VAR به لیگ برتر بیاید زیرا وجود آن لازم است.

او در خصوص مشکلات مدیریتی باشگاه‌ها و همچنین مشکلات مالی آن‌ها نیز گفت: مشکل مدیریتی فعلا وجود ندارد و یک مورد در خصوص نماینده مشهد بود که با نامه دادگستری، شهرخودرو با مالکیت جدید خود در لیگ بیست و یکم شرکت خواهد کرد. همچنین فدراسیون فوتبال تصمیم خوبی در خصوص بازیکنان خارجی گرفت که این به نفع فوتبال ایران است. در مسیری هستیم که ساختارها برایمان اهمیت دارد. هر باشگاهی بدهی دارد، نمی‌تواند قراردادش را ثبت کند مگر این که طبق قوانین سازمان لیگ بتواند با طلبکارانش تسویه کند.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون اضافه کرد: ما فدراسیون فوتبال را با مبلغ زیادی بدهی تحویل گرفیم و از آن موقع تا حالا توانستیم ۸۰ میلیارد بدهی را پرداخت کنیم و در مسیر پیشرفت قرار داریم. ما در فدراسیون هم حتی زمان برای کار کردن کم میاوریم. همچنین منتظر رای ویلموتس هستیم و به جواب آن خوش‌بینیم. در بحث حضور تماشاگران، همه‌چیز دست فدراسیون نیست اما سعی می‌کنیم با کارت واکسن به زودی هواداران را به ورزشگاه‌ها بیاوریم و تلاش می‌کنیم این اتفاق برای بازی افتتاحیه لیگ رخ دهد.

کامرانی‌فر درباره داوری لیگ بیست و یکم اظهار کرد: برای شروع امسال، ۸۰ الی ۹۰ داور را حذف خواهیم کرد تا مثل لیگ قبل، ۱۸۰ داور و کمک‌داور نداشته باشیم. بسیاری از استان‌ها به دلیل این موضوع اعتراض خواهند کرد اما مهم پیشرفت داوری است. در لیگ قبل، هیچ‌کدام از داوران ما بیش از ۱۰ قضاوت نداشتند و داوری یادشان می‌رفت. برای لیگ امسال ۳۰ داور اصلی و ۶۰ کمک داور داریم و هر داوری که فصل قبل در بیش از ۲ بازی اشتباه تاثیرگذار داشته، در لیگ امسال جایی ندارد. همچنین حق‌الزحمه داوران ۴ برابر شده و هر داور برای قضاوتش ۴ میلیون دریافت می‌کند.

نظرات بینندگان