arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۲ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰

قانونگذار ارشد آمریکا: برنامه ترکیه در خرید اس-۴۰۰ تحریم‌های جدید در پی دارد

«رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داد که برنامه آنکارا برای خرید بیشتر موشک‌های «اس -۴۰۰» روسی، تحریم‌های جدیدی را در پی خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داد که برنامه آنکارا برای خرید بیشتر موشک‌های «اس -400» روسی، تحریم‌های جدیدی را در پی خواهد داشت.

به گزارش وبگاه «مینت» «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در توییتی این زمینه گفت:«ما هنگام نوشتن قانون کاتسا که مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌هاست، کاملاً آشکار کردیم که تحریم‌ها علیه هر نهادی که با بخش‌های نظامی یا اطلاعاتی روسیه تجارت دارند، واجب است.»

ترکیه و روسیه در حال مذاکره بر سر انتقال فناوری و تولید داخلی پیش از خرید احتمالی موشک‌های بیشتری از نوع اس-400 هستند. خرید اولیه این موشک‌ها از سوی ترکیه و از روسیه، روابط آنکارا با آمریکا و متحدانش در ناتو را تیره کرد. علیرغم هشدارهای ایالات متحده و دیگر متحدان ناتو، اردوغان در سال 2017 با روسیه معامله ای به ارزش 2.5 میلیارد دلار برای سامانه موشکی اس-400 انجام داد.

ترکیه اولین سری موشک اس-400 را در ژوئیه 2019 تحویل گرفت. در پاسخ، واشنگتن، ترکیه را از برنامه ساخت قطعات جنگنده‌های «اف-35» که آنکارا تولید کننده و خریدار آن بود، حذف کرد.

اس -400، یک موشک متحرک زمین به هواست و می‌تواند خطری برای اتحاد ناتو وهمچنین این جنگنده گرانقیمت باشد.

این وبگاه نوشت، واشنگتن در ماه دسامبر تحریم‌هایی را علیه آژانس تدارکات نظامی ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی ساخت روسیه تحت کاتسا وضع کرد . «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه و سه مقام دیگر هدف تحریم ها قرار گرفتند که شامل ممنوعیت کلیه مجوزهای صادرات و مجوزهای صادراتی ایالات متحده به ترکیه و همچنین توقف دارایی‌ها و محدودیت‌های صدور روادید برای دمیر است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» تصریح کرد که علی‌رغم اعتراضات شدید آمریکا، خرید دومین سامانه موشکی «اس-400» روسیه را در دست بررسی قرار داده است.

وی در سخنانی که تقابل با ایالات متحده محسوب می‌شود، تصریح کرد که خود ترکیه باید درباره سامانه‌های دفاعی‌اش تصمیم‌گیری کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به عدم حمایت واشنگتن از ترکیه در بخش دفاعی اشاره کرد مبنی بر اینکه ایالات متحده گزینه خرید موشک‌های آمریکایی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار نداد و همچنین جنگنده‌های «اف- ۳۵» را علی‌رغم دریافت 1.4 میلیارد دلار، به ترکیه تحویل نداد.

نظرات بینندگان