arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۰۶ مهر ۱۴۰۰

بلومبرگ: گفت‌وگوی مفصل سالیوان و بن‌سلمان درباره جنگ یمن / مقام‌های دو کشور برای برقراری آتش‌بس در یمن بر سر افزایش تعامل‌های دیپلماتیک توافق کرده‌اند

یک مقام ارشد آمریکایی امروز سه‌شنبه گفته «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفتگو‌های مفصلی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی درباره جنگ یمن داشته است. این مقام آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با وبگاه شبکه خبری بلومبرگ مصاحبه کرده گفته مقام‌های دو کشور در راستای تلاش‌های کاخ سفید برای برقراری آتش‌بس در یمن بر سر افزایش تعامل‌های دیپلماتیک توافق کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک مقام ارشد آمریکایی امروز سه‌شنبه گفته «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت‌وگوهای مفصلی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی درباره جنگ یمن داشته است.

این مقام آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با وبگاه شبکه خبری بلومبرگ مصاحبه کرده گفته مقام‌های دو کشور در راستای تلاش‌های کاخ سفید برای برقراری آتش‌بس در یمن بر سر افزایش تعامل‌های دیپلماتیک توافق کرده‌اند.

«تیم لیندرکینگ»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن در این جلسه حاضر بوده و انتظار می‌رود برای پیگیری‌های بعدی در منطقه بماند.

مقام سعودی مدعی شده جیک سالیوان در این جلسه بر اهمیت مسائل حقوق بشری درباره عربستان سعودی نیز تأکید کرده است.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. او روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی به قتل رسید و جسدش مثله شد.

جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا به عربستان سعودی سفر کرده است.

دولت بایدن اعلام کرده قصد دارد بعد از دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» که با روابط نزدیک میان آمریکا و عربستان سعودی همراه بود در روابطش با ریاض تغییراتی ایجاد کند.

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در ماه فوریه گفت آمریکا قصد دارد به صورت مستقیم با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی وارد دیپلماسی شده و رایزنی‌ها با محمد بن سلمان را به دیگر اعضای دولتش واگذار کند. 

مقام آمریکایی مورد استناد بلومبرگ مدعی شده در جریان این جلسه، سالیوان از سعودی‌ها بابت کمک به اجرای توافق تخلیه از افغانستان و همچنین حمایت از آنچه «صلح در عراق» خوانده شده تشکر کرد.

نظرات بینندگان