arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۸۹

لاریجانی: توصيه آيت‌الله جنتي از روي دلسوزي است

علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه مجلس طبق قانون اساسي حق سوال و استيضاح دارد و اگر نمايندگان واقعا قصد اصلاح در مساله‌اي را داشته باشند مي‌توانند از اين حق استفاده كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه مجلس طبق قانون اساسي حق سوال و استيضاح دارد و اگر نمايندگان واقعا قصد اصلاح در مساله‌اي را داشته باشند مي‌توانند از اين حق استفاده كنند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره موضوع سوال از رييس‌جمهور كه در آيين نامه داخلي مجلس بر آن تصريح شده است، گفت: نص قانون اساسي اين اختيارات را به مجلس داده و تاريخ مجلس پس از انقلاب نشان داده كه نمايندگان از اين ابزار استفاده كرده‌اند.

وي تاكيد كرد: مهم اين است كه از اين ابزارها براي چه قصدي مي‌خواهيد استفاده كنيد؛ آيا قصدتان اين است كه اصلاحي صورت بگيرد و يا اشكالي وجود داشته كه حل آن از راه‌هاي ديگر عملي نبوده و به اينجا رسيده‌ايد؟ بايد ابتدا اين را فهميد كه هدف گيري چيست، چرا كه اصلاح در مسير و رفع اشكالات موجود طبقه‌بندي دارد.

رييس مجلس يادآور شد: همين كه در مجلس قانوني گذاشته مي‌شود به اين معناست كه به دولت براي حركت و فعاليت چارچوبي داده مي‌شود يا اگر تحقيق و تفحصي در مجلس در جريان است به اين معناست كه ابهاماتي وجود دارد كه بايد ابهامات را فهميد تا بتوان آن را رفع كرد. همين طور در مورد اقداماتي كه ديوان محاسبات و كميسيون اصل 90 انجام مي‌دهد اگر اشكالاتي وجود داشته باشد فرمولي براي حل اين اشكالات وجود دارد.

لاريجاني در مورد سوال از وزرا نيز گفت: البته من توصيه نمي‌كنم نمايندگان براي هر كاري از وزرا سوال كنند، چرا كه مي‌توان از ظرفيت‌هاي ديگر براي اصلاح امور استفاده كرد، اما به هر حال اين حق نمايندگان است كه از وزرا يا رييس جمهور سوال كنند و ممكن است از راه‌هاي ديگر به نتيجه نرسيده باشد كه نمايندگان مجبور باشند از اين ابزاراستفاده كنند كه اگر اين گونه باشد كسي نمي‌تواند مانع كار نمايندگان شود.

وي در پاسخ به سوالي در مورد سخنان امام جمعه موقت تهران در انتقاد از سوال از وزرا در مجلس گفت: نمي‌توان اين را نفي كرد كه عقايد مختلفي در اين زمينه وجود دارد، در كشوري كه دموكراسي است عقايد مختلفي هم وجود دارد و ممكن است عده‌اي درمورد سوال از وزرا يا سوال از رييس جمهور انتقاد داشته باشند، و نظر ديگري داشته باشند كه ما بايد تحمل كنيم و نظرات مخالف را بشنويم.

لاريجاني اضافه كرد: نكته مهم اين است كه مجلس طبق قانون اساسي حق سوال و استيضاح دارد و اگر نمايندگان واقعا قصدشان اصلاح در مساله‌اي باشد مي‌توانند از اين حق با توجه به مراتب اصلاح امور استفاده كنند.

وي تاكيد كرد: ما نبايد كينه‌توزانه در اين رابطه عمل كنيم، به هر حال مجلس، دولت و قوه قضاييه قصد دارند تا خدماتي به ملت ارايه كنند و مشكلات مردم راحل كنند، اكنون مساله بيكاري مساله مهمي است كه بايد روي آن تمركز داشته باشند و بايد اين موضوعات را طبقه بندي كرد.

رييس مجلس در گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: من مي‌دانم كه آيت الله جنتي هم آدم دلسوزي است و از روي دلسوزي اين حرف را زده است، توصيه ايشان اين بود كه براي هر موضوعي سوال از وزرا انجام نشود، البته نمايندگان هم به دليل اين كه مشكلات مردم را از نزديك مي‌بينند و مي‌خواهند آن را حل كنند ممكن است درصورت نبود راه‌هاي ديگر، از سوال استفاده كنند و كسي هم نبايد جلوي آنها را بگيرد، حتي اظهارنظر ديگران هم رافع اين مسووليت مجلس نيست.

لاريجاني با بيان اين كه اين گونه ساختارها براي خدمت به مردم پيش‌بيني شده است، هم چنين گفت: متاسفانه من در سطح رسانه‌ها مي‌بينم كه آن‌قدر مسايل ثانوي در كشور ساخته مي‌شود كه موضوعات اصلي مردم مثل مشكل بيكاري، درآمد و معيشت به فراموشي سپرده مي‌شود، البته مناقشات مختلفي وجود دارد اما سوال اين است كه آيا هر مناقشه و اختلاف نظري بايد از نظر سياسي فكر مسلط جامعه شود يا بايد مسايل اصلي كشور و نياز اصلي مردم مورد توجه باشد كه قطعا هر كدام از اين ها از نظر طرح در عرصه رسانه‌ها، داراي درجه‌اي است.
نظرات بینندگان