arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

راهنمایی طلایی برای خرید راکت تنیس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

راهنمایی طلایی برای خرید راکت تنیس

ورزش تنیس که خاستگاه اصلی آن انگلستان است و قبلا ورزشی صرفا مخصوص اشراف‌زاده‌ها بوده است، امروزه به ورزشی همگانی و یکی از ورزش‌های المپیک تبدیل شده است. بااین‌حال هنوز می‌توانیم بگوییم ورزش گرانی به‌حساب می‌آید و خیلی از افراد از بازی‌کردن تنیس محروم هستند.

تنیس در ایران و سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و مسابقات معتبری در این ورزش مانند گرند اسلم، اوپن استرالیا، اوپن فرانسه (همچنین به عنوان رولان گاروس شناخته می‌شود)، ویمبلدون و US Open برگزار می‌شود.

راجر فدرر بازیکن سرشناس تنیس می‌گوید: «شما همیشه می‌خواهید برنده شوید. به همین دلیل است که تنیس بازی می‌کنید؛ زیرا عاشق این ورزش هستید و سعی می‌کنید در آن بهترین باشید.» اگر شما نیز می‌خواهید بهترین این رشته باشید باید از تجهیزات خوبی استفاده کنید تا مانند راجر فدرر همیشه برنده باشید!

اگر خواهان خرید تجهیزات تنیس خوب و باکیفیت باشید، باید به نسبت ورزش‌های دیگر کمی هزینه کنید. از همین رو، ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را برای خرید راکت تنیس گوشزد کنیم تا انتخاب صحیح‌تری داشته باشید.  

راهنمای قدم‌به‌قدم خرید راکت تنیس

اینکه آیا شما یک بازیکن مبتدی هستید یا در آرزوی قهرمانی بعدی تنیس، در خرید راکت تنیس تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. راکت‌ها مزایا و معایب خود را دارند. اگر به بازی مکرر تنیس در هر سطحی فکر می‌کنید، باید به‌دنبال راکتی باشید که ارزش قیمتش را داشته باشد.

راهنمایی طلایی برای خرید راکت تنیس

مرحله اول در خرید راکت تنیس

1.برای خرید راکت تنیس، گریپ را اندازه بگیرید. محیط دسته‌های مناسب بزرگسالان از 10 تا 14.7 سانتی‌متر متغیر است. برای پیدا کردن دسته‌ی مناسب دست خود، از خط وسط کف دست تا بالای انگشت وسط خود را اندازه بگیرید، این اندازه‌ی دسته‌ی مناسب شما به سانتی‌متر است.

روش دیگر این است که راکت را در دست خود نگه دارید، همان طور که در بازی نگه می‌دارید. سپس انگشت اشاره‌ی دست مخالف را بین نوک انگشتان و قاعده‌ی کف دست خود روی راکت بکشید. اگر فضای کافی برای انگشت اشاره‌ی شما وجود ندارد، دسته‌ی آن راکت برای شما بسیار کوچک است؛ اما اگر فضای اضافی زیادی وجود داشته باشد، آن دسته راکت بسیار بزرگ است.

اگر بین دو اندازه هستید، بهتر است دسته‌ی کوچک‌تر را انتخاب کنید؛ زیرا همیشه می‌توانید با اضافه‌کردن یک نوار اُوِرگریپ (نوار نرم و پارچه‌ای‌مانندی که دور گریپ بسته می‌شود) ضخامت آن را افزایش دهید.

2.سعی کنید در خرید راکت‌ تنیس یک راکت معمولی و 68.6 سانتی‌متری (27 اینچی) بلند انتخاب کنید؛ مگر اینکه قدرت راکت‌های بلندتر را بخواهید. طول یک راکت معمولی حدود 27 تا 28 اینچ (68.6 تا 71.1 سانتی‌متر) است؛ اما می‌توانید راکت‌های بلندتر تا 29 اینچ (73.7 سانتی‌متر) هم بخرید. هرچه طول راکت بیشتر باشد، چرخش بیشتری ایجاد می‌کند. بنابراین، قدرت بیشتری به یک ضربه می‌دهد؛ اما از طرفی راكت‌هاي طولاني‌تر قابلیت مانور کمتری دارند و گرفتن آن‌ها دشوار است. مبتدیان باید با یک راکت معمولی 27 اینچی شروع کنند.

3.قبل از خرید راکت تنیس بهتر است سه سبک اصلی راکت را بشناسید. بسته به نیازها، سطح مهارت و سبک بازی شما، به یک راکت متفاوت نیاز دارید تا از پتانسیل کامل خود استفاده کنید. سه سبک رایج عبارت‌اند از:

    راکت‌های بهبود قدرت/بازی: مشخصه‌ی این نوع راکت تنیس سرهای بزرگ، اندازه‌ی بلندتر و وزن     سبک است که بیشتر برای بازیکنان نیمه‌حرفه‌ای یا هرکسی که می‌خواهد قدرت بیشتری در ضربات     خود داشته باشد، مناسب است.

    راکت‌های Tweener: این راکت متعادل برای همه‌ی سطوح مهارت طراحی شده است و تعادل خوبی بین قدرت، کنترل و قدرت مانور بالا را ارائه می‌دهد.

    راکت‌های کنترلی: این راکت‌ها سرهای کوچکی دارند که برای حداکثر کنترل طراحی شده‌اند.     این نوع راکت‌ها می‌توانند بلند یا کوتاه باشند و معمولا سنگین‌تر از سایر راکت‌ها هستند.

4.اگر مبتدی هستید، یک راکت بزرگ و با سر متعادل بخرید. اگر شروع به بازی تنیس می‌کنید، یک راکت قدرتمند می‌خواهید که به شما اجازه دهد قدرت زیادی را بدون نوسان بیش از حد داشته باشید. همچنین گریپی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد و در هنگام خرید راکت تنیس به دنبال مدلی بگردید که مشخصات زیر را داشته باشد:

    اندازه سر: 106-118 اینچ مربع.

    طول: 27 اینچ

    وزن: سبک، حدود 255.2 تا 283.5 گرم

    تعادل: سر سنگین، متعادل به سمت بالا

3 فاکتور کم‌اهمیت‌تر در خرید راکت تنیس

5.اگر جثه‌ای بزرگ دارید یا یک ضربه‌زننده‌ی قوی هستید، در خرید راکت تنیس دقت کنید که یک مدل کم‌قدرت بخرید.

بهترین راه برای تنظیم قدرت این است که اندازه‌ی سر راکت را کوچک انتخاب کنید و سایر مشخصات را یکسان بگذارید. یک راکت سبک و سرسنگین ممکن است هنوز برای اهداف کنترلی مطلوب باشد.

6.هنگام خرید راکت تنیس حتما به مواد سازنده‌ی آن دقت کنید. اکثر راکت‌های تنیس از گرافیت ساخته می‌شوند؛ زیرا ماده‌ای سبک و قدرتمند است و برای بازیکنان مبتدی مناسب است. راکت‌های دیگری که برای مبتدیان مناسب است، از آلومینیوم یا تیتانیوم ساخته می‌شوند؛ زیرا قدرت و راحتی خوبی را در هنگام ضربه ایجاد می‌کنند.

راکت‌هایی از جنس بور یا کِولار، سبک‌ترین راکت‌های تنیس موجود در بازار هستند؛ اما بسیار سفت‌اند و در نتیجه اشتباهات را کمتر پوشش می‌دهند. مبتدیان باید راکت‌های آلومینیومی یا گرافیتی بخرند؛ اما انتخاب مواد، اهمیت کمتری نسبت به اینکه راکت در دستان شما احساس راحتی کند و با محدوده‌ی قیمت شما تناسب داشته باشد، دارد.

در خرید راکت تنیس باید بدانید که راکت‌های آلومینیومی ارزان‌ترین نوع هستند و معمولا سنگین. با این‌حال، همچنان محکم و قابل‌اعتمادند. راکت‌های بور، کولار و فیبر کربن معمولا بسیار گران‌تر از مدل‌های گرافیتی هستند.

7.قبل از خرید راکت تنیس درباره‌ی راکت مدنظر خود تحقیق کنید. برای بهترین نتیجه، از چند دوست بپرسید که آیا می‌توانید راکت آ‌ن‌ها را آزمایش کنید و چند مدل را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی بیشتر به کار شما می‌آید.

راهنمایی طلایی برای خرید راکت تنیس

مرحله دوم: آشنایی با مشخصات راکت تنیس

1.در زمان خرید راکت تنیس باید به یاد داشته باشید که اندازه‌ی سر بزرگ‌تر قدرت بیشتری را به توپ منتقل می‌کند. هرچه سر بزرگ‌تر باشد، قدرت بیشتری روی توپ دارید. (اگر همه چیز دیگر -طول راکت، چرخش و...- ثابت بماند) قدرت بیشتر معمولا باعث کنترل کمتر می‌شود. آیا بیشتر اوقات بیش از حد به توپ ضربه می‌زنید؟ اندازه‌ی سر راکت خود را بررسی کنید و با جزئیات زیر مطابقت دهید:

  • سرهای راکت بزرگ معمولا 683 تا 762 سانتی‌متر مربع (106 تا 118 اینچ‌مربع) هستند؛ اما برای راکت‌های قدرتی تنیس می‌توانند تا اندازه‌ی 774 تا 839 سانتی‌متر مربع بزرگ شوند.
  • راکت‌های کنترلی کوچک‌تر معمولا سری در حدود 548 تا 607 سانتی‌متر مربع (85 تا 94 اینچ‌مربع) دارند.
  • برای مبتدیان، باید راکتی با سری به اندازه‌ی 645 سانتی‌متر مربع (100 اینچ‌مربع) یا بیشتر بگیرید.

2.راکت‌های سرسنگین را برای قدرت و ثبات بیشتر انتخاب کنید. راکت‌های سرسنگین برای بازی‌های پایه و مبتدیان بهترین هستند و معمولا در راکت‌های قدرتی یافت می‌شوند. بازیکنان متوسط ​​و پیشرفته معمولا یک راکت سرسبک یا متعادل را ترجیح می‌دهند. اگر بیشتر نزدیک تور بازی می‌کنید، یک راکت سرسبک را برای افزایش قدرت مانور امتحان کنید.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی می‌خواهید یا در چند سبک مختلف بازی می‌کنید، یک راکت متعادل تهیه کنید که وزن آن را به‌طور مساوی توزیع می‌کند.

3.در خرید راکت تنیس الگوی زه را در نظر بگیرید. راکت به‌خودی خود تنها چیزی نیست که بر بازی شما تأثیر می‌گذارد. نحوه‌ی تراز شدن زه، چه در یک زه باز یا بسته (متراکم)، بر قدرت، کنترل و چرخش شما تأثیر می‌گذارد.

زه‌کشی باز، چرخش بیشتری را ارائه می‌دهد، به این معنی که می‌توانید تاپ‌اسپین محکم‌تری بزنید. با این‌حال، احتمال پارگی این نوع زه‌ها بیشتر است؛ اما زه‌کشی متراکم، کنترل بیشتری برای زدن ضربه در جای درست ارائه می‌دهد و برای مبتدیان بهتر است.

4.برای قدرت بیشتر و کنترل کمتر، در خرید راکت تنیس، به سراغ راکت‌های انعطاف‌پذیر بروید. انعطاف‌پذیری راکت با امتیاز 0-100 ارائه می‌شود، که 100 سخت‌ترین گزینه‌ی موجود است. بیشتر راکت‌ها در مقیاس بین 45-75 قرار دارند. اعداد کمتر نشان‌دهنده‌ی کنترل و چرخش بیشتر، قدرت کمتر و احساس راحتی بیشتر است.

اعداد بالاتر نشان‌دهنده‌ی قدرت بیشتر، همچنین ارتعاشات بیشتر در راکت است. برخی مبتدیان احساس می‌کنند کنترل بیشتری بر آن‌ها دارند؛ زیرا خم‌نشدن باعث می‌شود کمی طبیعی‌تر به نظر برسند.

5.در خرید راکت تنیس، عرض مثلث زیر سر راکت را برای سنجش قدرت راکت، بررسی کنید. عرض مثلث بیشتر، به این معنی است که قدرت بیشتری روی راکت خواهید داشت. این امر منطقی است؛ زیرا مثلث‌های بزرگ‌تر برای راکت‌های بزرگ‌تر نیاز است؛ اما حتی راکت‌های کنترلی عرض متغیری دارند که بر شدت ضربه‌زدن به توپ تأثیر می‌‌گذارد. برای مبتدیان، عرض مناسب بین 23-27 میلی‌متر است.

لوزی؛ راه‌حل ساده‌ی خرید راکت تنیس

پس از درنظر گرفتن نکاتی که ذکر کردیم، اگر قصد خرید راکت تنیس را دارید، بهترین راه برای خریدی مناسب، تحقیق و دانستن تمام اطلاعات یک راکت تنیس است. در فروشگاه لوازم ورزشی لوزی به نشانی lozi.shop با پشتیبانی تخصصی، می‌توانید انواع راکت‌های تنیس را مقایسه کنید و براساس اطلاعات هر راکت تنیس، خریدی مناسب و مطمئن داشته باشید.

 

نظرات بینندگان