arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

جنجال بر سر بازی آنتونی کوئین در نقش حمزه عموی پیامبر در ۴۵ سال پیش

تهیه‌ی فیلم زندگی حضرت پیامبر از جنجالی‌ترین خبر‌های عالم اسلام در دو سه ساله‌ی اخیر بوده و هست روزنامه‌ی اطلاعات نیز همواره این مباحث را به موقع و به طور کامل به اطلاع مسلمانان ایران رسانده است. تهیه‌ی این فیلم از همان آغاز از سوی بسیاری از محافل مذهبی، و از جمله مراجع تقلید ایران مردود اعلام شد و کار این مخالفت حتی به جایی رسید که تهیه‌ی فیلم تقریبا منتفی شد، اما مصطفی آکاد با توسل به این و آن سرانجام توانست موافقت و کمک پاره‌ای از کشور‌ها و محافل را جلب کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ با پایان گرفتن کار‌های تهیه‌ی فیلم ده میلیون دلاری زندگی حضرت محمد (ص) و آماده‌ی نمایش شدن آن، جنجالی که از زمان تهیه‌ی این فیلم به وسیله‌ی مصطفی آکاد، تهیه‌کننده‌ی عرب، آغاز شده بود بار دیگر از سر گرفته شد و به نقطه‌ی اوج تازه‌ای رسید.

یک عامل مهم این جنجال، ایفای نقش حمزه عمومی شجاع و متقی حضرت رسول (ص) به وسیله‌ی آنتونی کوئیین هنرپیشه‌ی عیسوی است.

تهیه‌ی فیلم زندگی حضرت پیامبر از جنجالی‌ترین خبر‌های عالم اسلام در دو سه ساله‌ی اخیر بوده و هست روزنامه‌ی اطلاعات نیز همواره این مباحث را به موقع و به طور کامل به اطلاع مسلمانان ایران رسانده است.

تهیه‌ی این فیلم از همان آغاز از سوی بسیاری از محافل مذهبی، و از جمله مراجع تقلید ایران مردود اعلام شد و کار این مخالفت حتی به جایی رسید که تهیه‌ی فیلم تقریبا منتفی شد، اما مصطفی آکاد با توسل به این و آن سرانجام توانست موافقت و کمک پاره‌ای از کشور‌ها و محافل را جلب کند. وی که خود مسلمان است، پس از دو سال تلاش، با هم‌کاری هاری گریک سناریست توانست سناریو را تمام کند و در اختیار پاره‌ای مقام‌های مذهبی قرار دهد و آن را به تصویب رساند.

شکل کار برای آن‌که در کشور‌های اسلامی سر و صدایی به پا نشود، بر این قرار گرفت که در فیلم، چهره‌ی پیامبر نشان داده نشود، و در عوض دوربین فیلم‌برداری، جای پیامبر (ص) را بگیرد. بدین معنی که هرجا قرار است، بازیگران فیلم با پیامبر (ص) صحبت کنند، روی خود را به طرف دوربین بگیرند.

در این فیلم گروهی از هنرمندان به سرپرستی آنتونی کوئین ایفای نقش می‌کنند، از جمله ایرنه پاپاس در نقش «هند» همسر ابوسفیان، مایکل آنسارا در نقش «ابوسفیان»، جانی سکا در نقش «بلال» مایکل فارست در نقش «خالد»، همراه هنرپیشگان دیگر و سیاهی لشگر‌هایی از ۲۸ کشور به هر حال، علی‌رغم تمهیدات تهیه‌کننده‌ی فیلم، مخالفت با نمایش آن در اکثر کشور‌های اسلامی و به ویژه ممالک عربی، شدیدتر از گذشته ادامه دارد و از همین رو مطلعین اعلام کرده‌اند فیلم به بسیاری از کشور‌های اسلامی راه نخواهد یافت.


منبع: اطلاعات: شنبه ۱۰ مهر ۱۳۵۵

نظرات بینندگان