arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۰ - ۱۳ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۲ مهر ۱۳۷۷: روایت حافظ منافع ایران در مصر از شرط و شروط تهران و قاهره برای احیای روابط با یکدیگر

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [اکبر] قاسمى، حافظ منافع ايران در مصر آمد. گزارشى از پيشرفت همكارى‌مان با مصر در مسايل تجارى‌گفت و خواست، براى حل مشكل ارتقای‌روابط به سقف سفارت‌كمك‌كنم. گفت، مشكل است شرط محكوم‌كردن [قرارداد] كمپ‌ديويد را بپذيرند و در مقابل، آنها شرط عوض كردن اسم خيابان خالد اسلامبولى را مطرح مى‌كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

فائزه آمد. گفت در كنفرانس بخارست، هنگام سخنرانى روحانى اسرایيلى، براى تلفن به تهران، جلسه را ترك‌كردم. در میهمانى ریيس‌جمهور آمد و از ترك‌جلسه گله‌كرد.گفتم، ما اسرایيل را به رسميت نمى‌شناسيم و گفت، مايل است به تهران بيايد. راديو اسرایيل همين صحبت را ، بدون ذكر ترك جلسه، به عنوان مذاكره با فائزه نقل‌كرده.گفت، خواسته است كه دادگاه را دو هفته عقب بيندازند.

آقاى [محسن] رفيق‌دوست، [رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان] آمد. گزارش نحوه سوءقصد به خودش را داد و شكايت‌كرد، از همكارى وزارت اطلاعات و خبرگزارى [جمهوری اسلامی - ایرنا-]، در لوث‌كردن خبر و ايجاد شبهه در اينكه گروه منافقان عامل ترور باشند؛ با طرح‌كردن گروهى از جانبازان. ادله‌اى براى اثبات عامل‌بودن منافقين، اقامه كرد و از عدم ابراز نظر مسئولان كشور، گله نمود.

خانم [شهلا] حبيبى آمد. گزارش پيشرفت كارش براى راه انداختن روزنامه «مادر» و مجله «پوشش» را داد. براى سخنرانى در مراسم روز زن در ورزشگاه آزادى دعوت كرد و گزارش ميزگرد در اردوي دانشجويان دانشگاه اميركبير و اقدامات به نفع آیت‌الله منتظرى را داد. آقاى [محمدرضا] رحيمى، استاندار سابق كردستان آمد. از كم‌كارى دولت و رشد بيكارى مردم و ركود اقتصادى و سياسى‌كاری مسئولان صحبت شد.

ظهر مهدى، [مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی] آمد. فيلم به آب انداختن و نصب سكوى عظيم دو هزار تُنى در منطقه پارس جنوبى را آورد؛ ديدنى است. آقاى خاتمى، ریيس‌جمهور، تلفنى‌گفت، با شوراى نگهبان صحبت‌كرده و نظر رهبرى را گفته است. قرار شد، جمعى از افرادى را كه در امتحان [تعیین صلاحیت انتخابات مجلس] خبرگان، شركت نكرده‌اند، با جزوه و مصاحبه شفاهى امتحان كنند و بپذيرند.

آقاى [احمد] جنتى، [دبیر شورای نگهبان] هم عصر تلفن كرد و گفت، چهار نفر را دعوت‌كرده‌ايم؛ اگر بيايند، با جزوه باز مصاحبه و امتحان مى‌شوند. گفت، براى سخنرانى مراسم روز زن و نمازهاى جمعه در ايام تبليغات انتخابات، فكرى بشود.

آقاى [اکبر] قاسمى، حافظ منافع ايران در مصر آمد. گزارشى از پيشرفت همكارى‌مان با مصر در مسايل تجارى‌گفت و خواست، براى حل مشكل ارتقای‌روابط به سقف سفارت‌كمك‌كنم. گفت، مشكل است شرط محكوم‌كردن [قرارداد] كمپ‌ديويد را بپذيرند و در مقابل، آنها شرط عوض كردن اسم خيابان خالد اسلامبولى را مطرح مى‌كنند.

آقاى [احمد] شفاعت، [معاون امور فنی] از سازمان برنامه و بودجه آمد. به بى‌قاعدگى ساخت مصلاى تهران، انتقاد داشت و گفت، سه ماه است بودجه آن را قطع كرده‌اند تا خودشان را منضبط‌كنند. آقاي [علی] آقامحمدى، [معاون سیاسی سازمان صداوسیما] آمد. از نفوذ چپ‌ها در صداوسيما و اعمال سليقه به نفع آقاى [سیدمحمد] خاتمى گفت. مصاحبه‌اى با صداوسيما، دربارة مجلس خبرگان و انتخابات‌كردم و به شبهه‌هاى ايجاد شده پاسخ دادم. در گزارش‌ها، بحران اختلافات تركيه و سوريه، مهم است.

نظرات بینندگان