arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰

شی جین پینگ: تایوان قطعا با چین یکپارچه خواهد شد

رییس جمهوری چین علت به وجود آمدن مساله تایوان را ضعف و آشفتگی خواند و گفت: این مساله مطمئناً با رستاخیز ملت چین حل خواهد شد، وظیفه تاریخی حفظ یکپارچگی و اتحاد کامل چین باید انجام شود و قطعاً نیز انجام خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس جمهوری چین علت به وجود آمدن مساله تایوان را ضعف و آشفتگی خواند و گفت: این مساله مطمئناً با رستاخیز ملت چین حل خواهد شد، وظیفه تاریخی حفظ یکپارچگی و اتحاد کامل چین باید انجام شود و قطعاً نیز انجام خواهد شد.

به گزارش شینهوا، "شی جین پینگ" روز شنبه طی سخنرانی خود به مناسبت گرامیداشت صد و دهمین سالگرد انقلاب ۱۹۱۱ که به ۲ هزار سال حکومت امپراتوری در چین پایان داد، گفت که "تجزیه طلبی تایوان" بزرگترین مانع برای اتحاد چین و یک خطر پنهان جدی برای رستاخیز ملت است، کسانی که تاریخ خود را فراموش می‌کنند، به میهن خود خیانت می‌کنند و می‌خواهند کشور را تجزیه کنند، از سوی مردم طرد خواهند شد و تاریخ آنها را محاکمه خواهد کرد. مسئله تایوان منحصراً از امور داخلی چین است و هیچگونه دخالت بیگانگان در آن مجاز نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که تاریخ ۱۱۰ ساله انقلاب ۱۹۱۱ برای ما روشن کرده است که برای تحقق رستاخیز بزرگ ملت چین باید نیرویی قوی برای هدایت مردم چین در مسیر پیشرفت وجود داشته باشد و این نیروی قوی حزب کمونیست است. رهبری حزب کمونیست چین انتخاب تاریخ و مردم است و با منافع و سرنوشت مردم همه اقوام چین پیوند خورده است.

شی تاکید کرد: برای تحقق رستاخیز بزرگ و شکوفایی دوباره ملت چین، انتخاب مسیر اساسی‌ترین مساله است، مسیر سوسیالیسم با ویژگی‌های چین تنها راه درست برای تحقق رستاخیز بزرگ ملت چین است، برای تحقق این هدف باید بر تلاش‌های قهرمانانه خود مردم چین تکیه کنیم.

وی افزود: باید قاطعانه بر هر گونه خطر و چالش بزرگ که ممکن است مانع روند رستاخیز بزرگ ملت چین شود، فائق آییم و از حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه خود دفاع کنیم.

رییس جمهوری چین گفت: در وجود ملت چین هیچ ژنی برای حمله و استیلاجویی بر دیگران وجود ندارد، مردم چین نه تنها امیدوار به پیشرفت خوب خود هستند بلکه امیدوارند مردم همه کشورها بتوانند زندگی شاد و آرامی داشته باشند. چین علاوه بر تلاش برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک و تکمیل نظام مدیریت جهان، ارزش‌های مشترک انسانی مانند صلح، توسعه، عدالت، دموکراسی و آزادی را ترویج می‌کند.

او گفت: چین همچنین با تقویت همبستگی با مردم دیگر کشورهای جهان، برای مقابله مشترک با سلطه‌جویی و قدرت‌طلبی سیاسی تلاش خواهد کرد و برقرارکننده صلح در جهان، مشارکت‌کننده در توسعه جهانی و مدافع نظم بین‌المللی خواهد بود.

۱۱۰ سال پیش، مردم چین با رهبری «سون یات سن» با سرنگونی دودمان چینگ، به هزاران سال حکومت پادشاهی در چین پایان دادند و با ایده ایجاد یک جمهوری دموکراتیک، تغییرات اجتماعی بی‌سابقه‌ای را در چین آغاز کردند.

نظرات بینندگان