arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

آیا می‌توان با رژیم غذایی علائم اختلال دوقطبی را کنترل کرد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنظیم سطح اسید‌های چرب در رژیم غذایی باعث تغییر تنوع خلقی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنظیم سطح اسید‌های چرب در رژیم غذایی باعث تغییر تنوع خلقی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی می‌شود.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از مدیکال نیوز تودی، بیش از ۸۰ فرد مبتلا به اختلال دوقطبی در تحقیقی شرکت کردند که نیمی از آن‌ها مشاوره رژیم غذایی دریافت کردند و به مدت ۱۲ هفته غذا‌های خاصی مصرف کردند.

محققان با محدود کردن مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ و روغن‌های خاص، مصرف اسید‌های چرب امگا ۶ را در گروه آزمایش کاهش دادند و با افزودن دانه کتان و ماهی‌های چرب، مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ را افزایش دادند. شرکت کنندگان دو بار در روز نظرسنجی‌هایی را در مورد خلق و خو، درد و سایر علائم خود را در تلفن‌های هوشمند تکمیل کردند و افرادی که رژیم غذایی آزمایشی را دنبال کردند، تغییرپذیری خلق را بهبود بخشیدند.

آیا می‌توان با رژیم غذایی علائم اختلال دوقطبی را کنترل کرد؟

مطالعه‌ای در مجله Bipolar DisordersTrusted Source نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که میزان مصرف اسید‌های چرب خاص خود را تنظیم می‌کنند، ممکن است تنوع کمتری در خلق و خوی خود تجربه کنند.

طبق اعلام اتحادیه ملی بیماری‌های روانی ایالات متحده، تقریبا ۳ درصد از مردم در ایالات متحده اختلال دوقطبی دارند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است تغییرات چشمگیری در خلق و خو، سطح انرژی و الگوی خواب خود تجربه کنند. این تغییرات خلقی ممکن است شامل دوره‌های شیدایی یا هیپومانیک باشد که طی آن، فرد احساس سرخوشی یا تحریک پذیری شدید می‌کند. در طول دوره‌های افسردگی دو قطبی، آن‌ها ممکن است احساس غم و ناامیدی را تجربه کنند.

چندین مطالعه معتبر نشان داده است که ممکن است بین مصرف غذا‌های دریایی غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ و شیوع کمتر اختلالات دوقطبی رابطه وجود داشته باشد. با این حال، مطالعات معتبر با بررسی تأثیر مکمل‌های روغن ماهی بر این وضعیت چنین پیوندی پیدا نکرده اند.

دکتر اریکا ساندرز، نویسنده این مطالعه و استاد و رئیس گروه روانپزشکی و بهداشت رفتاری در مرکز پزشکی پن استیلت میلتون اس. هرشی، طراحی این مطالعه را برای مدیکال نیوز تودی  توضیح داد. او گفت که محققان می‌خواهند ببینند آیا تغییر رژیم غذایی "به دلایل بیولوژیکی بسیار خاص می‌تواند ثبات خلق را تغییر دهد یا تنوع خلقی را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بهبود بخشد".

محققان کالج پزشکی پن ایالت فرض کردند که با تغییر نوع و تعداد اسید‌های چرب در رژیم غذایی، بدن متابولیت‌هایی با اهداف خاص مانند کاهش التهاب یا درد تولید می‌کند. به طور خاص، آن‌ها می‌خواستند بررسی کنند که آیا کاهش مصرف لینولئیک اسید-یک اسید چرب امگا ۶-در حالی که مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) را افزایش می‌دهد، می‌تواند موثر  باشد یا خیر.

نظرات بینندگان