arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰

ابتلا به کرونا در دوران بارداری بر سیستم ایمنی جنین تاثیر می‌گذارد

نتایج یک مطالعه نشان می دهد نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به عفونت کرونا SARS-CoV-۲، دارای سطوح سلول های ایمنی افزایش یافته ای هستند. این سلول ها در واکنش سریع به عفونت ویروسی نقش دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک مطالعه نشان می دهد نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به عفونت کرونا SARS-CoV-۲، دارای سطوح سلول های ایمنی افزایش یافته ای هستند. این سلول ها در واکنش سریع به عفونت ویروسی نقش دارند.

به گزارش پایگاه اینترنتی theweek، محققان کالج «کینگ لندن» در انگلیس در این مطالعه سیستم ایمنی ۳۰ نوزاد متولد شده از مادرانی که در مراحل مختلف بارداری در معرض SARS-CoV-۲ قرار داشتند، بررسی کردند.

این مطالعه که در مجله Nature Immunology منتشر شد، نشان داد که نوزادان متولد شده از مادرانی که به این عفونت مبتلا شده بودند دارای سطوح افزایش یافته ای از از سلول هایی ایمنی بودند که در واکنش سریع به عفونت نقش دارند.

به گفته محققان، توانایی سیستم ایمنی برای تولید این سلول های حتی در نوزادان متولد شده از مادرانی که در اوایل بارداری به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، افزایش یافته بود. آنها می گویند این موضوع نشان می دهد که عفونت مادر، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تغییر داده است.

محققان همچنین متوجه شدند مادران آنتی بادی های ضد SARS-CoV-۲ را از طریق جفت به نوزاد خود منتقل می کنند -که به عنوان انتقال ایمنی غیرفعال شناخته می شود. آنها می گویند این امر به ویژه در صورت ابتلا به عفونت در اوایل دوران بارداری مشهود بود.

«دینا گیبونز» از کالج کینگ لندن گفت: این داده ها نشان می دهد که سیستم ایمنی نوزادان حتی در صورت عدم آلودگی مستقیم نوازد به عفونت، می‌تواند تحت تأثیر وضعیت مادری قرار گیرد.

گیبونز که از نویسندگان این مطالعه است، می گوید: این موضوع زمینه های زیادی را برای تحقیقات ایجاد می کند و نشان می دهد که سایر عوامل مادری ممکن است بتوانند رشد سیستم ایمنی جنین را تغییر دهد.

«سارا گی» نویسنده اول این مطالعه و دانشجوی دکترا در کالج کینگ لندن، خاطرنشان کرد: دانستن این موضوع که آیا این تغییرات ایمنی به نوزادان اجازه می دهد تا واکنش بهتری به عفونت های بعدی پس از تولد داشته باشند یا خیر جالب است.

نویسندگان این مطالعه اکنون سرگرم بررسی این موضوع هستند که عفونت مادر چگونه سیستم ایمنی نوزاد را تغییر می دهد و این تغییرات تا چه مدت ممکن است باقی بماند.

 ایرنا 

نظرات بینندگان