arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۹ مهر ۱۳۷۷: روایت محسن رضایی از نفوذ تیمی از سپاه به افغانستان برای شناسایی و درگیری با طالبان

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى رضايى آمد و گزارشى از حادثه برخورد با طالبان در مرز داد. گفت، تيمى از سپاه براى شناسايى به خاك افغانستان نفوذ كرده بوده، در مراجعت از سوى يكى از مراكز نظامى طالبان، به سوى آنها تيراندازى شده و نيروهاى سپاه مستقر در مرز، آتش روى آن مركز ريخته‌اند و آنها جواب داده‌اند و سپس جمعى از طالبان، با مراجعه به سپاه، تقاضا كرده‌اند كه اين‌گونه كارها تكرار نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

مطابق معمول اكثر روزها، بعد از نماز صبح و كار قرآنى و استماع اخبار ايران و راديوهاى بى‌بى‌سى و [صدای] آمريكا، به آشپزخانه رفتم و صبحانه را آماده‌كردم؛ گرم‌كردن شير، آوردن نان و چاى و چيدن ميز. مشغول صبحانه‌خوردن شدم. عفت، مطابق معمول دير رسيد و از اينكه زود صبحانه صرف مى‌كنم،گله كرد. ديشب باران داشتيم.

مديران و كارشناسان دبيرخانه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] آمدند. آقاى [محسن] رضايى، [دبیر مجمع] گزارش داد و من هم صحبت كردم و براى نحوه كار در تهيه پيش‌نويس سياست‌هاى‌كلى توجيه‌شان كردم و توضيحاتى دربارة مشكلات سياسى و اقتصادى كشور دادم و نصيحت به همكارى و پرهيز از اختلاف و تضاد نمودم.

آقاى رضايى آمد و گزارشى از حادثه برخورد با طالبان در مرز داد. گفت، تيمى از سپاه براى شناسايى به خاك افغانستان نفوذ كرده بوده، در مراجعت از سوى يكى از مراكز نظامى طالبان، به سوى آنها تيراندازى شده و نيروهاى سپاه مستقر در مرز، آتش روى آن مركز ريخته‌اند و آنها جواب داده‌اند و سپس جمعى از طالبان، با مراجعه به سپاه، تقاضا كرده‌اند كه اين‌گونه كارها تكرار نشود.

آقاى [محمد] شريعتمداری، وزير بازرگانى آمد. گزارشى از اقدام‌هاى وزارت داد و از وضع اقتصادى و سياسى اظهار نگرانى‌كرد و گفت، براى خريد كالاهاى اساسى مشكل دارند. از من خواست كه به آقاى نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی]، تذكر دهم كه در بازكردن ال‌سی‌ها [= اعتبار اسنادی] همكارى كنند. گفت، آقاى خاتمى به اهميت موضوع توجه ندارد و ممكن است بحران به وجود آيد. گفت، خارجى‌ها اظهار ترديد مى‌كنند، در امكان ادامه كار دولت آقاى خاتمى و گاهى پيش‌بينى چند ماه عمر مى‌كنند و گفت، اين مسأله را به رهبرى گفته و از ايشان خواسته است كه از جريان‌هاى سياسى بخواهد، دست از مشاجره و درگيرى بردارند.

آقاى [جواد] مقصودى، از ستاد [برگزاری] نمازجمعه آمد و خواست كه هزارمين نمازجمعه را اقامه كنم و از گرانى، بيكارى و نزاع‌ها، اظهار نگرانى‌كرد. عصر عقد خواهرزن آقاى [علیرضا] دهقان- از پاسدارانم - را بستم.

شب میهمان رهبرى بودم. ناراحت‌اند و گفتند، با شروع اعلان انصراف بعضى نامزدها، كارشكنى در انتخابات [مجلس خبرگان] مى‌شود. خبر رسيده كه آقايان [محمدرضا] توسلى و [سیدمحمد موسوی] بجنوردى و بعضى از افراد ديگر هم مى‌خواهند انصراف بدهند. از من خواستند كه براى گرم شدن انتخابات، تلاش‌كنم و به بعضى از مراجع هم پيغام بدهم. از ايشان خواستم كه از آقاى [محمدتقی] فلسفى، احوال‌پرسى بكنند. در مسأله درگيرى در مرز افغانستان، اطلاع‌رساني شد. گفتند، سپاه از درگير شدن بدش نمى‌آيد. قرار شد جمعه آينده، براى ترغيب مردم براى شركت در انتخابات، ايشان نمازجمعه را اقامه كنند.گفتند، بيانيه مجمع روحانيون [مبارز]، مضامين بدى دارد و آقاى [سیدجلال‌الدین] طاهرى اصفهانى، با اعلان انصراف،كار بدى كرده است. بحران تركيه و سوريه را جدى نمى‌دانند و بلوف‌هاى تركيه را معلول شرايط و وضع بد داخلى تركيه مى‌دانند.

نظرات بینندگان