arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰

خیز آرام کرونا در مازندران برای آغاز موج ششم

نمودار آمارهای کرونایی در مازندران پس از حدود دو ماه که در شیب رو به پایین قرار گرفته بود، با متوقف شدن روند کاهشی از روز ۱۷ مهر ، حالا علائمی از افزایشی شدن و احتمال آغاز موج ششم کرونا را نشان می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمودار آمارهای کرونایی در مازندران پس از حدود دو ماه که در شیب رو به پایین قرار گرفته بود، با متوقف شدن روند کاهشی از روز ۱۷ مهر ، حالا علائمی از افزایشی شدن و احتمال آغاز موج ششم کرونا را نشان می‌دهد.

 مازندران پس از حدود دو ماه درگیری ی با کرونای هندی یا سویه دلتا که موج پنجم کووید۱۹ را در این استان به شکلی عجیب رقم زده بود، از دهه سوم مرداد در شیب کاهشی آمارهای کرونایی قرار گرفت و این روند تا ۱۷ مهر نیز ادامه داشت ، اما در روزهای ۱۸ و ۱۹ مهر آمارهایی ثبت شده که احتمال آغاز موج ششم کرونا را مطرح می‌کند ؛ احتمالی که با توجه به پایین آمدن بسیار مشهود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران، ازدیاد حضور مسافران در این استان طی دو ماه اخیر و برپایی تجمعات مختلف در برخی شهرها به دلایل گوناگون می‌تواند نزدیک به واقعیت باشد.

طبق آمارهایی که دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل منتشر کرده‌اند، تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی این استان از ۵۴۶ نفر در یکم مهر به ۳۴۹ نفر در روزهای ۱۵ و ۱۶ مهر رسید و روز ۱۷ مهر با سه نفر کاهش نسبت به دو روز ماقبل ۳۴۶ نفر شد ، اما روز یکشنبه ۱۸ مهر این آمار ۱۳ نفر افزایش یافت و به ۳۵۹ نفر رسید و روز دوشنبه ۱۹ مهر نیز با ۱۴ نفر افزایش روی عدد ۳۷۳ ایستاد.

نگاهی به مجموع بستری‌شدگان جدید هر شبانه‌روز نیز در دو روز گذشته افزایش تعداد بیماران جدید شناسایی شده را تایید می‌کند. به طوری که از ۵۳ نفر روز ۱۶ مهر و ۴۶ نفر در ۱۷ مهر به ۹۶ نفر در ۱۷ مهر و ۹۴ نفر در ۱۹ مهر افزایش یافت.

این روند برای مازندران که هم تراکم جمعیتی‌اش بالاست و هم به دلیل حضور همیشگی و پرتعداد مسافران و پایتخت‌نشینان در آن جمعیت شناور زیادی دارد می تواند هشداردهنده باشد. از سوی دیگر نیز با توجه به بازگشایی تالارها و برپایی مجالس عروسی و محافل خانوادگی و مناسبتی در صورت آغاز موجی دیگر از کرونا، سرعت انتقال ویروس در جامعه بالا خواهد بود.

 

روند آهسته افزایش آمارها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با ایرنا اظهار می‌کند: قبلا هم پیش‌بینی کرده بودیم و اعلام شد که با توجه به شواهد موجود و رفتار جامعه نسبت به پروتکل‌های بهداشتی طی دو ماه اخیر احتمال افزایشی شدن آمارهای کرونایی از نیمه دوم مهر یا اوایل آبان در مازندران وجود دارد و ممکن است که این روند آغاز موج جدید کرونا در مازندران باشد ، اما برای اعلام دقیق و قطعی این موضوع باید چند روز دیگر منتظر بمانیم و آمارها را رصد کنیم.

دکتر قاسم اویس افزود: طی دو سه روز اخیر تعداد مراجعات و بستری‌ها در برخی نقاط مازندران افزایشی شد و شاهد افزایش آهسته آمارها هستیم. باید ببینیم که نمودار کرونایی استان در هفته آینده چه وضعیتی را نشان می‌دهد.

وی گفت: فعلا طبق آمارها و مشاهدات در مناطق غربی مازندران بیشتر از مناطق شرقی و مرکزی شاهد روند آهسته افزایش آمارهای کرونایی هستیم، اما اگر این افزایش آمارها ادامه داشته باشد باید منتظر گسترش آن در سایر نقاط استان نیز باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: معمولا موج‌های جدید بیماری با سویه‌های جدید ویروس آغاز می‌شوند، بنابراین می‌توان این احتمال را هم در نظر گرفت که با ویروس‌های جهش‌یافته جدید که البته ورودشان به کشور هنوز تایید نشده، موجی جدید آغاز شود.

 

تاثیر واکسیناسیون در مهار موج جدید

اویس درباره احتمال درگیری شدید مازندران با کرونا مانند موج پنجم در صورت آغاز موج ششم نیز تصریح کرد: یکی از پرسش‌ها این است که در صورت آغاز موج جدید آیا رشد انفجاری آمارها را مانند موج پنجم داریم؟ به نظر می‌رسد که با توجه به انجام واکسیناسیون در استان و کشور این بار شاهد رشد انفجاری آمارها نباشیم.

این مسئول اظهار کرد: در مازندران تا کنون حدود ۸۰ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسن را دریافت کردند و درصد افرادی که دُز دوم واکسن هم به آن‌ها تزریق شد به ۳۳ درصد رسیده است. تا دو هفته آینده حدود ۶۰ تا ۷۰ دصد جمعیت هدف مازندران دُز دوم را نیز دریافت می‌کنند. این واکسیناسیون سطح ایمنی جامعه نسبت به کرونا و موج بعدی آن را بالا می‌برد. با این حال نمی‌توانیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و ایجاد موج جدید غفلت کنیم. چون سویه‌های جدید کرونا همواره ناشناخته هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: تحت هر شرایطی از همه مردم می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را به بهترین شکل ممکن رعایت کنند و از حضور در تجمعات بپرهیزند. حتی با تزریق واکسن کرونا نیز باید پروتکل‌ها در حد مناسب رعایت شود و نباید این باور بین افراد تقویت شود که با تزریق یک یا دو دُز واکسن می‌توانند بدون ماسک در محافل و تجمعات حضور یابند.

بر اساس آخرین ارزیابی‌های سامانه ماسک در حال حاضر ۱۵ شهرستان استان مازندران در وضعیت زرد و هفت شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

تعداد فوتی‌های کرونایی از یکم مهر تا ظهر روز نوزدهم این ماه ۶۵ نفر بود. از یکم فروردین سال جاری تا ظهر روز دوشنبه ۱۹ مهر طبق آمارهای رسمی ۲ هزار و ۴۴۹ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که از این تعداد یک‌هزار و ۲۹ مرگ کرونایی در مرداد ثبت شد.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان آغاز شده بود و تا ۲۱ مرداد که مجموع بستری‌شدگان به چهار هزار و ۷۶ نفر رسید این روند افزایشی ادامه داشت و پس از آن در مسیر کاهشی قرار گرفت.

 ایرنا

نظرات بینندگان