arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰

پراید کارکرده ۷۲ درصد گران شد

پراید کارکرده صندوق‌دار را سال پیش می‌توانستید به‌طور متوسط ۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بخرید. متوسط قیمت فروش همین خودرو در آگهی‌های امسال حدود ۱۱۶ میلیون تومان بوده است. خریداران پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم امسال با افزایش بیش از ۳۱ درصدی قیمت مدل‌های دست‌دوم روبرو بوده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرارو: قیمت پراید ۱۳۱ دوگانه‌سوز کارکرده ظرف یکسال گذشته از ۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۱۶ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی ۷۲ درصد افزایش قیمت! این نتیجه‌ای است که از بررسی آگهی‌های سایت دیوار درباره قیمت خودرو‌های دست دوم مدل ۹۷ به بالا با کارکرد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر می‌گیریم. این آگهی‌های همچنین نشان می‌دهند از شهریور ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰، قیمت وانت پراید ۱۵۱ کارکرده هم ۵۴ درصد افزایش پیدا کرده و از ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. رشد قیمت پراید ۱۳۲ در بازار خودرو‌های کارکرده معادل ۴۴ درصد برآورد می‌شود. همین روند افزایش قیمت در مورد سایر خودرو‌های کارکرده هم دیده می‌شود، به‌عنوان مثال در پژو ۴۰۵ با موتور TU5 و پژو ۴۰۵ مدل SLX کارکرده شاهد رشد ۴۱ درصدی قیمت از شهریور سال ۹۹ تا شهریور امسال بوده‌ایم.

اگر شهریور پارسال تصمیم می‌گرفتید یک دستگاه پراید ۱۱۱ مدل ۹۷ به بالا با کارکرد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر بخرید، باید برای آن حدود ۹۰ میلیون پول پرداخت می‌کردید. این متوسط قیمت چنین خودرویی در آن زمان است. یک سال بعد، یعنی در شهریور سال ۱۴۰۰، قیمت همین خورو به‌طور متوسط ۱۲۷ میلیون تومان شده که ۴۰ درصد بیشتر از رقم یک سال قبل است. متوسط قیمت پراید ۱۳۱ کارکرده در همین مدت ۴۵ درصد رشد کرده و از ۸۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ۱۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. پراید ۱۳۱ کارکرده ۴۴ درصد رشد کرده؛ پارسال برای این خودرو باید به‌طور متوسط ۸۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول پرداخت می‌کردید که امسال این رقم به حدود ۱۱۹ میلیون و تا ۱۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. وانت پراید ۱۵۱ کارکرده هم از ۸۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در شهریور پارسال، به ۱۳۵ میلیون تومان در شهریور ۱۴۰۰ رسیده است. یعنی ۵۴ درصد رشد، اما رکورد در اختیار پراید ۱۳۱ کارکرده است؛ یک مدل کارکرده این خودرو را سال پیش می‌توانستید به‌طور متوسط ۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بخرید، اما امسال باید ۷۲.۵ بیشتر برایش پرداخت کنید. یعنی حدود ۱۱۶ میلیون تومان. قطعا مسائلی مثل توقف تولید نمونه‌های صفر در سایپا، تقاضای زیاد و پایین بودن قیمت این مدل پراید به نسبت سایر خودرو‌های موجود در بازار صفر و کارکرده، روی این اتفاق بی‌تاثیر نیست.

افزایش قیمت تیبا کارکرده در یک سال

تیبا چه در مدل صندوق‌دار و چه در مدل هاچ‌بک از دیگر خودرو‌های محبوب و پرفروش در بازار دست‌دوم‌ها به‌حساب می‌آید. شهریور پارسال می‌توانستید یک تیبا صندوق‌دار تولید شده در سال‌های ۹۷ به بعد که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرده است را ۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خریداری کنید. همین خودرو امسال به‌طور متوسط ۱۳۲ میلیون تومان ارزش دارد. باور می‌کنید؟ تیبا هاچ‌بک کارکرده هم پارسال در شهریور ماه ۱۰۴ میلیون و ۷۰۰ هزار ارزش داشته و خریداران آن در شهریور امسال می‌توانستند همان ماشین را با ۳۱ درصد سود، ۱۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بفروشند.

افزایش قیمت خانواده پژو کارکرده در یک سال

پژو ۴۰۵ کارکرده با موتور TU5 ظرف یک سال گذشته بیشترین میزان افزایش قیمت را میان مدل‌های مختلف پژو در ایران تجربه کرده است. شهریور پارسال می‌توانستید یک دستگاه مدل ۹۷ به بالای این ماشین با کارکرد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر را به‌طور متوسط ۱۴۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خریداری کنید. اگر چنین کاری انجام داده باشید، بهتر است بدانید شهریور امسال همان ماشین تقریبا ۲۰۳ میلیون تومان می‌ارزد. دقیقش می‌شود ۲۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که با ۴۱ درصد افزایش همراه است.

پژو پارس با موتور TU5 کارکرده را شهریور پارسال ۱۹۶ میلون و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروختند، اما امسال قیمت آن ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده و به ۲۶۳ میلیون رسیده است. در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم شاهد افزایش بیش از ۳۱ درصدی قیمت مدل‌های کارکرده هستیم؛ این خورو پارسال ۱۵۹ میلیون تومان فروخته می‌شد و امسال قیمت آن به حدود ۲۰۹ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کارکرده شهریور پارسال نزدیک ۱۹۰ میلیون قیمت داشته و شهریور امسال به ۲۴۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای را هم شهریور پارسال ۲۲۷ میلیون می‌فروختند، ولی امسال باید برایش ۲۷ درصد بیشتر یعنی ۲۸۸ میلیون و ۷۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کنید.

افزایش قیمت سمند کارکرده در یک سال

بیشترین میزان افزایش قیمت انواع سمند کارکرده در مورد سمند ساده LX رخ داده است؛ یک دستگاه از این خودرو که در سال‌های ۹۷ به بعد تولید شده و بیش از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد، شهریور پارسال ۱۴۸ میلیون تومان قیمت داشت که بعد از یک سال یعنی در شهریور سال ۱۴۰۰ قیمت آن ۳۵ درصد رشد داشته و به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. همین سمند با موتور EF7 در مدت مشابه ۳۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده و به جای ۱۶۰ میلیون و ۶۰۰ میلیون حالا حدود ۲۰۸ میلیون تومان فروخته می‎‌شود. شهریور پارسال سمند سورن کارکرده در آگهی‌های آنلاین به‌طور متوسط ۱۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش داشت که بعد از یک سال یعنی در شهریور امسال باید برایش حدود ۲۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید.

افزایش قیمت تندر و ساندرو کارکرده در یک سال

تندر ۹۰ مدل E۲ کارکرده در یک سال گذشته ۲۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. یک دستگاه با کارکرد بالای ۱۰ هزار کیلومتر از این خودرو را که در سال‌های پس از ۹۷ تولید شده، شهریور ۹۹ معادل ۲۳۰ میلیون تومان می‌فروختند. قیمت همین خودرو در آگهی‌های منتشر شده شهریور امسال به ۲۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. تندر کارکرده با گیربکس اتومات و دنده‌ای در همین مدت به ترتیب ۱۸ درصد و ۱۹ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. اولی را شهریور امسال به‌طور متوسط ۳۹۰ میلیون تومان و دومی را نزدیک ۳۰۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروختند.

رنو ساندرو اتومات کارکرده، شهریور پارسال ۳۸۵ میلیون تومان ارزش داشت و شهریور امسال با رشد ۱۹ درصدی خریدارانش حدود ۴۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرده‌اند. در همین مدت استپ‌وی اتومات ۱۳، ۱۴ درصد گران شده و از ۳۸۵ میلیون تومان در شهریور سال ۱۳۹۹ به ۴۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در شهریور ۱۴۰۰ رسیده است.

افزایش قیمت دنا و رانا کارکرده در یک سال

دنا معمولی کارکرده با رشد قیمت ۲۸ درصدی ظرف یک سال گذشته در این گروه رکورددار است. شهریور پارسال برای یک دستگاه دنا کارکرده که بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه رفته باید ۲۱۸ میلیون و تقریبا ۸۰۰، ۹۰۰ میلیون تومان پول پرداخت می‌کردید. همین خودرو را شهریور امسال ۲۸۱ میلیون و ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان فروخته‌اند. قیمت دنا پلاس و دنا پلاس توربو در این مدت حدود ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده و به ترتیب ۳۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۳۶۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

مدل کارکرده رانا LX، دیگر ماشین تولیدی ایرانخودرو، ولی از شهریور پارسال تا شهریور امسال ۲۱.۵ درصد گران شده است. افرادی که برای خرید این خودرو یک سال پیش ۱۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول داده بودند، امسال می‌توانستند ماشینشان را ۲۰۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بفروشند و مثلا یک ۲۰۶ تیپ ۲ بخرند.

افزایش قیمت خودرو‌های مونتاژی کارکرده در یک سال

کیا سراتو آپشنال کارکرده شهریور پارسال به‌طور متوسط ۶۱۰ میلیون تومان قیمت داشته است. بعد از گذشت یک‌سال قیمت آن ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و در شهریور امسال به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت دانگ‌فنگ H۳۰ کراس دقیقا نصف این رقم است. شهریور پارسال می‌توانستید مدل کارکرده این خودرو را ۲۷۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بخرید، اما شهریور امسال حتما باید برای خرید آن چیزی در حدود ۳۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید.

چری تیگو ۵ از دیگر خودرو‌های محبوب مونتاژی بازار است؛ مدل کارکرده این خودرو پارسال ۴۶۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت. یک سال بعد در شهریور امسال ارزش آن حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و خریداران به‌طور متوسط برایش ۵۶۱ میلیون تومان پول خرج کرده‌اند. قیمت برلیانس h320 اتومات که بین جوان‌ها طرفدار زیادی دارد در یک سال گذشته ۱۶ درصد رشد کرده و از ۲۹۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۳۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

نظرات بینندگان