arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰

تورم ۵۶ درصدی قیمت گوشت قرمز

گوشت قرمز از مهرماه سال گذشته تا به امروز در میادین میوه و تره‌بار به‌طور میانگین بین ۳۶ تا ۵۶ درصد گران شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: گوشت قرمز از مهرماه سال گذشته تا به امروز در میادین میوه و تره‌بار به‌طور میانگین بین ۳۶ تا ۵۶ درصد گران شده است.

بررسی روند تغییر قیمت انواع گوشت قرمز در نرخنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری نشان می‌دهد که از مهرماه سال گذشته تا مهرماه ۱۴۰۰ قیمت گوشت تازه گوسفندی به‌طور میانگین ۳۶ درصد افزایش داشته که در قطعات مختلف این نوع گوشت، تغییرات قیمت متفاوت بوده است. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که گوشت خورشی گوسفندی با ۶۷ درصد تغییر قیمت، بیشترین رشد و ران گوسفندی با ۲۱ درصد، کمترین میزان افزایش را داشته است.

گوشت خورشی گوسفندی مهرماه سال گذشته در نرخنامه سازمان میادین ۹۸.۷۰۰ تومان قیمت خورده بود؛ درحالی‌که امروز قیمت آن در غرفه‌های مواد پروتئینی میادین تره‌بار ۱۶۴.۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد. ماهیچه گوسفندی هم از ۱۱۸ هزار تومان سال گذشته به ۱۶۸.۳۰۰ تومان رسیده و بیشترین افزایش قیمت را بعد از گوشت خورشی داشته است. اما تغییرات افزایشی گوشت گوساله طی یک‌سال اخیر، بسیار بیشتر از گوشت گوسفندی و تقریبا ۲ برابر آن بوده است. روند افزایش قیمت گوشت گوساله که از ابتدای امسال شتاب بیشتری به‌خود گرفته، باعث شد تا شاهد میانگین رشد ۵۶ درصدی نرخ آن در میادین میوه و تره‌بار باشیم. در این بخش هم بیشترین افزایش مربوط به گوشت خورشی بود که از هرکیلو ۹۶.۳۰۰ تومان در مهرماه سال گذشته به ۱۶۵.۶۰۰ تومان در مهرماه امسال رسید و ۷۱ درصد رشد داشته. بعد از آن قلوه‌گاه گوساله با ۶۰ درصد افزایش قیمت، دومین محصول گرانقیمت در این بخش بود. سردست، ماهیچه و ران گوساله هم با ۵۶ تا ۵۸ درصد افزایش قیمت، تغییرات نرخ زیادی را طی یک سال اخیر تجربه کرده اند. آخرین تغییر قیمت گوشت در میادین مربوط به شهریور‌ماه بود، قیمت گوشت تازه گوسفندی از نیمه شهریورماه در غرفه‌های فروش محصولات پروتئینی میادین بین ۵ تا حدود ۱۰درصد کاهش یافت و برخی از محصولات تازه گوسفندی بین ۸ تا ۱۲هزار تومان در هر کیلوگرم ارزان‌تر شدند. قیمت گوشت گوساله در شهریورماه تغییری نداشت و بعد از ۵‌ماه افزایش، ثابت مانده است.

نظرات بینندگان