arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۱ مهر ۱۴۰۰

ترکیه: آماده همکاری با طالبان هستیم

پس از ناکامی تلاش‌های ترکیه برای مدیریت فرودگاه کابل، سفیر ترکیه در کابل از آمادگی برای همکاری با وزارت دادگستری طالبان خبر داد. براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت دادگستری طالبان، ارگینای در این دیدار گفت که ترکیه با مردم افغانستان روابط دیرینه‌ای دارد و تاکید کرد آنکارا اکنون نیز «آماده همکاری با امارت اسلامی افغانستان» می‌باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: پس از ناکامی تلاش‌های ترکیه برای مدیریت فرودگاه کابل، سفیر ترکیه در کابل از آمادگی برای همکاری با وزارت دادگستری طالبان خبر داد.

پس از ناکام ماندن تلاش‌های ترکیه برای بدست گرفتن فرودگاه کابل، «جهاد ارگینای» سفیر ترکیه در افغانستان در دیدار با «عبدالحکیم الشرعی» سرپرست وزارت دادگستری طالبان از آمادگی آنکارا برای همکاری با طالبان خبر داد.

براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت دادگستری طالبان، ارگینای در این دیدار گفت که ترکیه با مردم افغانستان روابط دیرینه‌ای دارد و تاکید کرد آنکارا اکنون نیز «آماده همکاری با امارت اسلامی افغانستان» می‌باشد.

وی در تشریح این همکاری‌ها گفت که ترکیه در زمینه آموزش کارمندان و اعزام متخصصین با وزارت دادگستری طالبان همکاری خواهد کرد.

سفیر ترکیه همچنین خواستار روشنی درباره توافقنامه‌های قبلی بین افغانستان و ترکیه از جمله توافقنامه استرداد مجرمین شد.

سرپرست وزارت دادگستری طالبان نیز تاکید کرد که آن‌ها به همه توافقنامه‌ها و تعهدات قبلی افغانستان با کشورهای دیگر، درصورتیکه مخالف «شریعت اسلامی» نباشد، متعهد هستند.

ترکیه درحالی برای همکاری با وزارت دادگستری طالبان اعلام آمادگی کرده است که هنوز هیچ یک از کشورهای جهان دولت موقت طالبان را برسمیت نشناخته است.

روز گذشته نیز «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود که در ممکن است در روزهای آینده به همراه وزرای خارجه برخی کشورهای دیگر برای دیدار با سران طالبان به کابل سفر کند.

نظرات بینندگان