arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۲۳ مهر ۱۴۰۰

مذاکره وزیر خارجه عربستان با بلنکین و رابرت مالی درباره برنامه هسته‌ای ایران

وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه ۲۳ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با وی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسائل بین المللی مذاکره کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه ۲۳ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با وی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسائل بین المللی مذاکره کرده است.

آنتونی بلینکن نیز در کنفرانس خبری پیش از آغاز گفت وگوی با همتای عربستانی خود در واشنگتن گفت که در مذاکرات با فیصل بن فرحان مسائلی مانند یمن، ایران، انرژی و تغییرات اقلیمی در دستور کار قرار دارد.

فیصل بن فرحان هم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «امروز ملاقات مفیدی با دوست خود وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن داشتیم، طی آن ما در مورد موضوعات مورد علاقه و نگرانی مشترک دو ملت و راه‌های تقویت مشارکت و همکاری استراتژیک خود در جبهه‌های مختلف بحث و رایزنی کردیم.»

در همین حال، وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه خود تصریح کرده است که فیصل بن فرحان با رابرت مالی،‌ نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، دیدار کرده است.

وزارت امور خارجه عربستان می‌گوید، فیصل بن فرحان و رابرت مالی، درباره تشدید تلاش‌های مشترک علیه «نقض معاهدات بین المللی مربوط به توافق هسته‌ای توسط ایران» گفت‌وگو کرد.

این مذاکره در حالی صورت گرفته که روز گذشته آنتونی بلینکن با بیان این‌که فرصت ایران برای بازگشت به مذاکرات رو به پایان است، تصریح کرده بود: «اگر ایران تغییر رویه ندهد، ما آماده بررسی سایر گزینه‌ها هستیم».

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به درخواست تهران متوقف شده است و هنوز زمانی برای از سرگیری آن مشخص نشده است. در همین حال، ایران به عدول از توافق برجام ادامه داده و برنامه هسته ای خود را توسعه می‌دهد.

در همین حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم روز پنجشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح جایگزین برجام تاکید کرد که دولت جو بایدن همچنان بر مسیر دیپلماتیک در قبال ایران تاکید می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت که آمریکا به دنبال بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

او با این حال هشدار داد که اگر ایران تقاضایی بیشتر داشته باشد و یا به دنبال کم‌کاری باشد، این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

آنتونی بلینکن، همچنین در دیدار با فیصل بن فرحان بر تعهد آمریکا برای کمک به عربستان برای دفاع از خود تاکید کرد.

آنتونی بلینکن در کنفرانس خبری به همراه همتای عربستانی خود گفت، آمریکا متعهد به دفاع از امنیت عربستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای گفته است، آنتونی بلینکن و فیصل بن فرحان در این دیدار در واشنگتن ، در خصوص همکاری‌های راهبردی آمریکا و عربستان در مسائل منطقه از جمله هدف مشترک دستیابی به راه حلی پایدار برای پایان دادن به جنگ در یمن گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه تصریح شده است آنتونی بلینکن در این دیدار بر تعهد دولت آمریکا برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از قلمرو و مردم این کشور تاکید کرد و حملات حوثی‌ها به این کشور را محکوم کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفته است آنها همچنین در خصوص سایر موضوعات منطقه‌ای و گسترده‌تر، از جمله حقوق بشر مذاکره کردند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون ماه گذشته علام کرد که وزارت خارجه این کشور قرارداد فروش ۵۰۰ میلیون دلار تجهیزات و خدمات نظامی به عربستان را تایید کرده و آن را برای بررسی به کنگره فرستاده است.

این اولین توافق دفاعی بزرگ آمریکا با عربستان سعودی بود که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در۲۰ ژانویه سال جاری به کنگره ارسال شد.

جو بایدن کمی بعد از ورود به کاخ سفید در بهمن ماه سال گذشته فروش عمده تسلیحات به برخی کشورها از جمله عربستان را که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ توافق شده بود، موقتا تعلیق کرد.

نظرات بینندگان