arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۳ مهر ۱۴۰۰

پیش بینی العرب از آینده ۳ پست کلیدی و مثلث قدرت در عراق / سرنوشت الکاظمی به رقابت بین جریان صدر و نوری المالکی بستگی دارد

روزنامه العرب چاپ لندن در تحلیلی به بررسی آینده عراق در سایه برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور و آینده سه پست کلیدی این کشور یعنی نخست وزیری، ریاست جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان پرداخت .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: روزنامه العرب چاپ لندن در تحلیلی به بررسی آینده عراق در سایه برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور و آینده سه پست کلیدی این کشور یعنی نخست وزیری، ریاست جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان پرداخت .

العرب نوشت: اگرچه سرنوشت مصطفی الکاظمی نخست وزیر فعلی عراق به دلیل اختلاف نظرهای میان فراکسیون های شیعه نامشخص است اما سرنوشت برهم صالح رئیس جمهوری عراق پس از اطمینان دوباره دو حزب بزرگ اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان، تا حدود زیادی تضمین شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه طبق رسم موجود، ریاست جمهوری سهمیه کردهاست در حالی که ریاست مجلس متعلق به اهل سنت است و نتایج نشان داده است که محمد الحلبوسی همچنان بیشترین بخت را برای ماندن در سمت خود داراست، افزود: اگرچه منصب برهم صالح از ثقل اجرایی برخوردار نیست اما شخصیت فراجناحی و سیاست فراگیر ملی او، زمینه مناسبی را برای برخورداری از اعتماد رهبران کرد مهیا کرده و باعث شده است تا نماینده آنها و نماینده عراق در آن واحد باشد.

العرب با بیان اینکه به نظر نمی رسد سه پست کلیدی در عراق دستخوش تغییرات آنچنانی شود، ادامه داد: علی رغم همکاری نزدیک برهم صالح و مصطفی الکاظمی در هجده ماه گذشته، که هنوز هم می تواند ادامه داشته باشد، اما سرنوشت الکاظمی به رقابت بین جریان صدر، که حامی اوست، و دیگر فراکسیون های شیعی و از جمله جریانی بستگی دارد که نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون آن را هدایت می کند.

العرب در ادامه این مطلب نوشت: اگر مقتدی صدر در راستای تشکیل ائتلاف اکثریت پارلمانی پیش قدم نشود، موفقیت نوری مالکی در تشکیل فراکسیون اکثریت، آرزوهای الکاظمی را برباد خواهد داد.

روزنامه مذکور در عین حال آورد: در حالی که مقتدی صدر از نقش الکاظمی در مدیریت انتخابات تمجید کرده است اما این امکان وجود دارد که از حمایت الکاظمی به هدف جستجوی فردی که از مقبلویت دیگر جناح ها نیر برخودار باشد، دست بکشد.

روزنامه مذکور در پایان آورده است: ناظران بر این باورند که این امکان وجود دارد که نوری مالکی در صدد رسیدن به نخست وزیری نباشد اما اگر پایان کار او به تشکیل فراکسیونی بزرگتر از فراکسیون صدر بینجامد، به صحنه نخست وزیری بازخواهد گشت.

نظرات بینندگان