arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۰

امیرعبداللهیان در مورد سفر انریکه مورا به ایران: گفتگوها در مسیر مثبت و سازنده‌ای آغاز شده است

حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین امروز (جمعه) در تماسی تلفنی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند. وزیر امور خارجه ایران همچنین در پی آغاز گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپایی که روز قبل در سطح معاون سیاسی وزیر امورخارجه و معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا صورت گرف تاکید کرد: البته گفتگوها در مسیر مثبت و سازنده‌ای آغاز شده است که این امر مورد تایید دو طرف در پایان گفتگوهای دیروز قرار گرفت و لذا توافق شد گفتگوها طی دو هفته آینده در همین سطح در بروکسل ادامه یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین امروز (جمعه) در تماسی تلفنی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امورخارجه ایران ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی ساختن برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر و در خصوص آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل نظر کرد.

وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این تماس تلفنی بر موضع پکن مبنی بر ضرورت بازگشت کامل همه طرف ها به تعهدات برجامی تاکید و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تقدیر کرد.

وزیر امور خارجه چین ضمن استقبال از آغاز گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و طرف اروپایی، تاکید کرد به همکاران خود ماموریت داده است در تماس با همتایانشان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مشورتهای نزدیک دو کشور در این خصوص تداوم یابد.

وزیر امور خارجه چین با اعلام آمادگی پکن برای عملیاتی کردن سند همکاری ۲۵ ساله، بر تعهد پکن به ادامه همکاری ها با تهران برای مهار کرونا و تامین واکسن مورد نیاز به هر میزان و تا هر زمان که تهران درخواست داشته باشد، تاکید کرد.

وزیر امورخارجه چین در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد که اراده رهبران دو کشور، گسترش همه جانبه روابط دوجانبه است و لذا پکن همانند گذشته به همکاری و رایزنی با جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح از جمله همکاری متقابل در سازمان های منطقه ای و بین المللی ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان ضمن راهبردی خواندن روابط دو کشور، بر اهتمام جدی تهران جهت پیگیری توافقات رییس جمهور شی جین پینگ و رئیسی در تماس تلفنی اخیر طرفین و همچنین اجرای کامل سند همکاری های ۲۵ ساله دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در پی آغاز گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپایی که روز قبل در سطح معاون سیاسی وزیر امورخارجه و معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت، ضمن تشریح ابعاد گفتگوهای صورت گرفته و تبیین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع موثر و کامل تحریم های یکجانبه و غیرقانونی رژیم آمریکا، از بی عملی سه کشور اروپایی انتقاد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: البته گفتگوها در مسیر مثبت و سازنده‌ای آغاز شده است که این امر مورد تایید دو طرف در پایان گفتگوهای دیروز قرار گرفت و لذا توافق شد گفتگوها طی دو هفته آینده در همین سطح در بروکسل ادامه یابد.

نظرات بینندگان