arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

روزنامه اسرائیلی: تل آویو نگران عقب‌نشینی سودان از توافق سازش است

روزنامه عبری زبان "معاریو" فاش کرد که مسئولان اسرائیلی نگرانند سودان به تدریج از توافق عادی‌سازی روابط با این رژیم خارج شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: روزنامه عبری زبان "معاریو" فاش کرد که مسئولان اسرائیلی نگرانند سودان به تدریج از توافق عادی‌سازی روابط با این رژیم خارج شود.

وزارت خارجه سودان جمعه با تصمیم موسی فکی محمد، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا مبنی بر موافقت با عضویت رژیم صهیونیستی در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر قبل از مشورت با کشورهای عضو اعلام مخالفت کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا بدون مشورت با کشورهای عضو، بر خلاف اصول و مبانی این اتحادیه است.

این موضع سودان نگرانی‌هایی را برای مقامات رژیم صهیونیستی که سال گذشته از سازش با خارطوم خبر دادند ایجاد کرده است.

در این راستا روزنامه عبری زبان معاریو نوشت که مسئولان دولت آمریکا اخیرا دیدارهایی با مقامات سودانی به منظور بررسی جزئیات توافق عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی و جلوگیری از خروج سودان از این توافق داشتند.

طبق اعلام معاریو، دولت آمریکا فشارهایی بر مسئولان سودانی وارد کرده تا بتواند در نهایت آن‌ها را وادار به امضای رسمی توافقنامه نهایی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نماید.

معاریو به نقل از دیپلمات‌های اسرائیلی عنوان کرد که مذاکرات مقامات آمریکایی با مسئولان سودانی با هدف حل تمامی مسائل و اختلافاتی که موجب تاخیر در امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط شده، پیشرفت‌هایی داشته است.

این روزنامه افزود که توافقنامه عادی‌سازی روابط بین تل آویو و خارطوم در روزهای پایانی ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد و سودان در آن زمان اعلام کرد که بعدا توافقنامه‌های مرتبط با آن را نیز با این رژیم به امضا می‌رساند اما تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، معاریو بیان کرد که سودان در مقابل خارج شدن نامش از لیست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه آمریکا توافقنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به امضا رساند و وزیر دادگستری سودان این توافقنامه را با آمریکا امضا کرده است.

نظرات بینندگان