arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

دوره انتظار خانه‌دار شدن دهک اول ۱۷۸ سال شد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که دوره انتظار برای خانه دار شدن دهک اول به ۱۷۸ سال افزایش یافته است،گفت:گرانی‌های افسارگسیخته کمر مردم را شکسته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که دوره انتظار برای خانه دار شدن دهک اول به ۱۷۸ سال افزایش یافته است،گفت:گرانی‌های افسارگسیخته کمر مردم را شکسته است.

 عبدالجلال ایری با اشاره به افزایش مدت انتظار برای خرید خانه در سال‌های اخیر اظهار کرد: با یک حساب سرانگشتی از میزان تفاوت حقوق و افزایش قیمت مسکن مشخص می‌شود که افراد با درآمدهای متفاوت چندین سال باید در حسرت خانه دار شدن بمانند.

وی افزود: گزارش‌ بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع خرید خانه در تهران 30 میلیون و 970 هزار تومان بوده و خرید یک خانه 75 متری حدودا دو میلیارد و 300 میلیون تومان در تهران خواهد بود، لذا با درآمد کنونی اقشار متوسط جامعه و هزینه‌های سرسام آور زندگی، خانه دار شدن به رویا تبدیل شده است.

وی یادآور شد: معاون وزارت راه با حضور در جلسه گذشته کمیسیون عمران، گزارشی از دوره انتظار برای خرید یک واحد 75 متری آپارتمان ارائه کرد که بر اساس آن، مدت انتظار دهک اول برای خانه دار شدن حدود 178 سال و برای دهک‌های دوم و سوم به ترتیب به حدود 109 و 79 سال رسیده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برنامه‌ وزارت راه و شهرسازی برای کاهش دوره انتظار خرید مسکن برای دهک اول به 25 سال، اضافه کرد: گرانی‌های افسارگسیخته به همراه هزینه های سنگین تامین خانه کمر مردم را شکسته است و تورم تقریبا تمام بودجه خانوار را بلعیده و پس‌انداز به حداقلی‌ترین شکل ممکن رسیده است. به نحوی که بر اساس آمارهای رسمی سهم هزینه تامین مسکن در روستاها 18 درصد، در شهرها حدود 36 درصد و استانهای بزرگ 41.5 درصد و در کلانشهرها این رقم بالای 60 درصد است.

ایری اضافه کرد: متاسفانه سیاست‌های غلط و منفعلانه دولت قبل در حوزه مسکن موجب رشد عجیب و غریب و چند صد درصدی خانه شد که در اثر آن نه تنها خرید خانه بلکه رهن و اجاره هم برای مردم در حال تبدیل شدن به رویا است و این زنگ خطر با انتشار خبرهایی در خصوص اجاره پشت بام‌ها و اجاره اشتراکی خانه در تهران به صدا درآمده است.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های وزارت راه برای کنترل بازار مسکن و اجرای دقیق قانون جهش تولید و تامین مسکن؛ به زودی شاهد رونق بازار و کاهش مدت زمان انتظار مردم برای خرید خانه باشیم.

نظرات بینندگان