arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

یک مقام وزارت بهداشت: روند کاهشی ابتلا به کرونا در کشور متوقف شده؛ نگرانیم

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، ضمن ابراز نگرانی از بروز موج ششم کرونا در کشور، گفت: به نظر می‌رسد که سرعت کاهش بیماری در کشور کُند و یا حتی متوقف شده و نگرانیم که همانطور که هنوز موج چهارم تمام نشده بود، وارد موج پنجم شویم؛ در حال حاضر هم هنوز موج پنجم تمام نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: یک اپیدمیولوژیست و رییس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، ضمن ابراز نگرانی از بروز موج ششم کرونا در کشور، گفت: به نظر می‌رسد که سرعت کاهش بیماری در کشور کُند و یا حتی متوقف شده و نگرانیم که همانطور که هنوز موج چهارم تمام نشده بود، وارد موج پنجم شویم؛ در حال حاضر هم هنوز موج پنجم تمام نشده است.

مسعود یونسیان درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور، گفت: از نظر شناسایی و تعداد موارد جدید، به نظر می‌رسد که سرعت کاهشی بروز بیماری در کشور کُند و یا حتی متوقف شده و طی چند روز اخیر دیگر آن روند کاهشی را که ابتدای مهر ماه داشتیم، نداریم. از طرفی در کشور نسبت افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده‌اند و دو هفته از آن گذشته باشد، هنوز در حدی نیست که بتواند برایمان ایمنی و مصونیت قابل ملاحظه‌ای ایجاد کند.
چند درصد ایرانیان کامل واکسینه شده‌اند؟

وی افزود: تا تاریخ ۲۱ مهرماه جاری، حدود ۷۵ درصد جامعه واجد شرایط واکسیناسیون، یعنی افراد بالای ۱۲ سال، دز اول‌شان را دریافت کردند و حدود یک‌سوم جمعیت یعنی ۳۵ درصد هر دو دز را دریافت کرده‌اند. با این حال آن نسبتی که دو دز واکسن را دریافت کردند و دو هفته هم از آن گذشته که در این صورت انتظار داریم مصونیت در آنها ایجاد شده باشد، فقط حدود ۲۵ درصد یا یک‌چهارم جمعیت واجد شرایط و بالای ۱۲ سال است که انتظار داریم اکثریت این ۲۵ درصد نسبت به ابتلای شدید یا مرگ ناشی از کووید مقاوم شده باشند.
تزریق نزدیک به هفته‌ای ۱۰ میلیون واکسن در ایران
واکسیناسیون کامل واجدین شرایط تا نیمه دوم آبان ماه

یونسیان ادامه داد: خوشبختانه نسبت بالایی از جامعه واکسن زده و یا تمایل درند واکسن تزریق ‌کنند، به طوری که وزارت بهداشت تقریبا تا هفته‌ای ۱۰ میلیون دز واکسن هم تزریق کرده، که واقعا قابل تقدیر است. باید بدانیم که اگر با همین آهنگ پیش رویم، در نیمه دوم آبان ماه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اکثریت جامعه ما دو دز واکسن‌شان را تزریق کرده باشند و دو هفته هم از آن گذشته باشد.
نگرانی از بروز موج ششم

وی با بیان اینکه توقف روند کاهشی تعداد موارد جدید نگران‌کننده است، گفت: ما خیلی نگرانیم زیرا در سطح نسبتا بالایی داریم به وضعیت افقی می‌رسیم. در سطحی بالاتر از فاصله بین موج دوم و سوم و حتی بالاتر از فاصله بین موج سوم و چهارم. دقیقا اکنون در وضعیت فاصله بین موج چهارم و پنجم هستیم و اگر قرار باشد در این زمان، موج جدیدی سوار شود، قطعا هم سیستم بهداشت و درمان ما را مستهلک می‌کند که در حال حاضر هم خسته شده و هم مجددا تعداد مرگ‌ها بالا خواهد رفت. بنابراین همانطور که هنوز موج چهارم تمام نشده بود، وارد موج پنجم شدیم، این نگرانی وجود دارد که در حال حاضر هم هنوز موج پنجم تمام نشده، ‌ موج ششم را تجربه کنیم. هرچند که کسی نمی‌تواند دقیقا پیش‌بینی کند که چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد، اما باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشیم.
واکسن لازم است، اما کافی نیست

یونسیان با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که واکسن لازم است، اما کافی نیست، گفت: بر این اساس باید نهایت تلاش‌مان را انجام دهیم تا مردم را نسبت به تزریق واکسن تشویق کنیم. به کسانیکه واکسن‌هراسی دارند، با آموزش و ارائه دلایل لازم، اطمینان دهیم که این واکسن‌ها موثر و بی‌خطر هستند. با این حال تزریق واکسن کافی نیست و این تصور که از آنجایی که واکسن تزریق کردیم، دیگر می‌توانیم همه احتیاطات را کنار بگذاریم و همه فعالیت ها را بازگشایی کنیم، درست نیست.
۳ شرط ضروری برای بازگشایی‌ها

وی گفت: البته تاکید می‌کنم که اگر به پوشش واکسیناسیون بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد برسیم، می‌توانیم بسیاری از محدودیت‌هایمان را به تدریج برداریم. منتها اولا باید به پوشش بالای دو دز واکسن کامل برسیم، دوما باید دو هفته از آن گذشته باشد و سوم هم اینکه بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌های ما باید مرحله به مرحله باشد. یعنی نمی‌توانیم به طور ناگهانی هم مدارس و دانشگاه‌ها را باز کرده و هم از سویی مراسم‌های فرهنگی را برگزار کرده و ورزشگاه‌ها و... را باز کنیم. زیرا در این صورت اگر افزایشی ایجاد شود، دقیقا نمی‌توانیم متوجه شویم که کدام یک از بازگشایی‌ها منجر به آن شده است. در حالی که اگر بین هر یک از این اقدامات دو تا چهار هفته فاصله بگذاریم، اگر موجی شکل بگیرد، می‌توانیم متوجه شویم که کدام تصمیم ما منجر به آن شده و همان یک تصمیم را برگردانیم. باید توجه کرد که برگرداندن تمام محدودیت‌ها قطعا برای جامعه سنگین است و از نظر اقتصادی، روانی و ...مقدور نیست. با این اقدامات هم می‌توانیم جامعه را به تدریج از نظر اقتصادی، اجتماعی و روحی فعال کنیم و هم انتظار بازگشت خطرناک بیماری را هم نداشته باشیم.
علت توقف روند کاهشی کرونا

یونسیان درباره علت توقف روند کاهشی در موارد بروز جدید کووید ۱۹، گفت: واقعیت این است که ما در انتهای ماه محرم اختلاط جمعیتی قابل ملاحظه‌ای داشتیم. اعم از افرادی که با استفاده از تعطیلات پیش آمده به سفرهای سیاحتی و زیارتی داخل کشور رفتند و آنهایی که در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کردند. باید توجه کرد که مدیریت هر اجتماعی به زبان آسان است، اما در عمل حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی در چنین اجتماعات بزرگی بسیار دشوار است. همین اختلاط جمعیت‌ها می‌تواند یکی از علل ایجاد این پدیده باشد.

وی با بیان اینکه دو هفته بعد از هر واقعه‌ای می‌توانیم انتظار مشاهده نتیجه را داشته باشم، گفت: البته خوشبختانه اکنون هنوز افزایش واقعی در کشور نداشتیم، اما همین که یک آهنگ کاهشی متوقف شود، می‌توانیم آن را به عنوان یک واقعه نگران‌کننده یا به عبارتی افزایش تلقی کنیم. به هر حال باید یکی دو هفته دیگر بگذرد. البته در گذشته، گاهی شاهد توقف موقت در روند کاهشی و یا حتی افزایش موقتی نیز بوده ایم و اصطلاحا دندانه رو به بالایی در روند اپیدمی داشته ایم و مجددا به روند کاهشی بازگشته ایم، که امیدوارم این اتفاق رخ دهد و بتوانیم در سطحی پایین تر مثلا معادل فاصله بین موج دوم و سوم، و یا حتی سطحی خیلی پایین تر از آن به وضعیت پایدار برسیم که در این صورت انتظار کاهش مرگ‌ها به زیر ۱۰۰ نفر را خواهیم داشت. در عین حال برای هر بازگشایی و برگزاری هر مراسم و ... باید سبک و سنگین کنیم که آیا می‌ارزد که ما این فعالیت یا مراسم را به قیمت روزانه جان صدها نفر و داغدار شدن هزاران خانواده برگزار کنیم؟

وی درباره شاخص‌های رنگ‌بندی کرونا، گفت: به نظر می‌رسد که رنگ‌بندی‌ها بر اساس میزان بستری در بیمارستان‌ها است که برای پیش‌بینی وضعیت بیماری مقداری ما را عقب می‌اندازد و بهتر است که بر اساس موارد جدید شناسایی رنگ‌بندی را انجام دهیم.

نظرات بینندگان