arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۹۴۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

چه مواردی کاربران یک سایت را به خرید کردن و وفادار شدن ترغیب می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چه مواردی کاربران یک سایت را به خرید کردن و وفادار شدن ترغیب می‌کند؟

امروزه تعداد کثیری از کسب‌وکارها، فرآیندهای خود را در بستر آنلاین و از طریق یک سایت در اختیار مخاطبان و مشتریان خود قرار می‌دهند؛ فرآیندهایی از قبیل فروش، روابط عمومی، خدمات پس از فروش، بازاریابی و حتی پشتیبانی. اصولا داشتن یک سایت، علاوه بر اینکه انجام کارها را راحت‌تر می‌کند، سرعت و دقت انجام آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. همین موارد باعث شده است تا علاوه بر ادارات و سازمان‌های دولتی، عمده‌ی کسب‌وکارها نیز به داشتن یک سایت روی بیاورند. این مسئله باعث شده است تا فقط داشتن یک سایت به عنوان یک مزیت به حساب نیاید و کیفیت و نحوه‌ی طراحی آن، به عنوان یک رکن اساسی در جذب کاربران و وفادار نمودن آن‌ها به شمار آید.

استفاده از قالب‌های آماده برای طراحی وب سایت یک کسب‌وکار، امری بسیار مرسوم است. اما طراحی و پیاده سازی قالب منحصر به فرد، توانایی آن را دارد که در یک نگاه کلی و زمان کم، یک کاربر را به سمت مشتری شدن هدایت کند. اما دستیابی به این مهم امری بسیار تخصصی به حساب می‌آید؛ در ادامه به مواردی که ممکن است یک کاربر پس از بازدید از سایت شما، تصمیم به خرید یا ترک کردن را داشته باشد بیان شده‌اند.

آمار مربوط به رفتار کاربران در یک سایت

  • بلافاصله پس از ورود کاربران به یک وب سایت، به طور متوسط فقط ۵۰ میلی ثانیه طول می‌کشد تا کاربران تصمیم بگیرند که آیا در وب سایت شما بمانند یا از آن خارج شوند.
  • ۳۸ درصد از افراد در صورت جذاب نبودن محتوا و یا طراحی یک سایت، دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.
  • ۸۸ درصد از کاربران، پس از کسب تجربه‌ای ناخوشایند از یک وب سایت، دیگر به آن مراجعه نمی‌کنند.
  • ۸۳ درصد از کاربران انتظار دارند تا وب سایت و محتوای آن‌ها، در کمتر از ۲ ثانیه بارگذاری شود.
  • کاربران به طور متوسط، ۵.۹۴ ثانیه صرف بازدید از تصاویر صفحه‌ی اصلی وب سایت شما می‌کنند.
  • کاربران، ۵.۴۸ ثانیه صرف خواندن محتوای صفحه‌ی اصلی وب سایت شما می‌کنند.
  • ۹۴ درصد از برداشت‌های اولیه، مربوط به طراحی وب می‌باشد.
  • در صورت عدم وجود اطلاعات تماس، ۴۴ درصد از کاربران سایت را ترک خواهند کرد.
  • طراحی‌های شلوغ وب، بزرگترین اشتباه است.
  • ۶۸ درصد از بازدیدهای وب سایت‌های تجاری در اختیار گوشی‌های هوشمند است.
  • ۵۰ درصد از درآمد تجارت الکترونیک، از طریق گوشی‌های هوشمند بدست می‌آید.

چه معیارهایی برای کاربران یک سایت جذاب است؟

چه مواردی کاربران یک سایت را به خرید کردن و وفادار شدن ترغیب می‌کند؟

جذابیت یک سایت، از معیارهای متعددی بدست می‌آید و برای موفقیت در جذب یک مخاطب در سایت، باید به تمام این معیارها به اندازه‌ی کافی پرداخته شود. قدم اول در طراحی هر وب سایت، جذب و استخدام برنامه نویس وب و موبایل است. این معیارها عبارت‌اند از:

۱. محتوای یک سایت باید ارزشمند باشد

اولین موردی که می‌تواند هر کاربری را جذب نموده، و او را به مشتری وفادار تبدیل کند، وجود محتوای ارزشمند در سایت است. در صورت انتشار محتوای مفید برای مخاطبان هدف، یک چیز ارزشمند را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. این محتوای ارزشمند می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سؤالات کاربران باشد و به اطلاعات عمومی آن‌ها بیافزاید. در این زمینه، آموزش مطالب مربوط به حوزه‌ی فعالیتتان از جمله مواردی است که که از نگاه کاربرای بسیار جذاب می‌باشد و باعث جلب اعتماد آن‌ها می‌گردد. کاربران یک وب سایت، از خواندن محتوای تکراری و بدیهی خسته می‌شوند و تنوع و نوآوری در انتشار مطالب به روز، یکی از مواردی است که باید در هنگام راه اندازی وب سایت برای کسب‌وکار خود به آن توجه کنید.

به عنوان مثال، اگر کسب‌وکار شما در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات برنامه نویسی فعالیت می‌نماید، می‌توانید علاوه بر انتشار محتوای ارزشمند و مفید در این حوزه، مطالب و یا ویدئو‌های آموزشی نیز در زمینه‌ی برنامه نویسی در وب سایت خود قرار دهید تا علاوه بر افزایش تعامل با مخاطبان، وجهه‌ی سایت خود را نیز ارتقا دهید.

۲. یک سایت باید دارای امکان جست‌وجوی آسان باشد

در صورتی که کاربرد اصلی وب سایت کسب‌وکار شما، فروش محصولات و خدماتتان است، قطعاً، هدف شما از جذب کاربران و هدایت آن‌ها به سایتتان، افزایش فروش است. یکی از معیارهای مهم کاربران برای ارزیابی وب سایت‌ها، امکان جست‌وجوی آسان موارد مورد نیاز آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که کاربران موارد مورد نیاز خود را در مدت کوتاه و با جست‌وجوی ساده پیدا نکنند، ممکن است وب سایت شما را ترک کرده، و دیگر به آن مراجعه نمایند.

۳. کپی رایتینگ، یکی از اصلی‌ترین معیارهای سایت جذاب

کپی رایتینگ فراتر از کلمات و جملاتی است که در وب سایت شما، تنها جهت نشان دادن اهداف کسب‌وکارتان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کپی رایتینگ یکی از عواملی است که کاربران بسیاری را به خود جذب می‌کند و منعکس کننده‌ی ارزش‌های کسب‌وکارتان می‌باشد. اساسی‌ترین هدف کپی رایتینگ، برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان است. در حقیقیت، متخصصان کوی رایتینگ حرفه‌ای آگاه هستند که چگونه تیترهای جذاب و متناسب با پرسونا و عادت‌های مخاطب بنویسند.

۴. سازگاری با موبایل

همانطور که پیش‌تر در بخش‌ آمارها نیز اشاره شد، اکثر بازدیدها از یک سایت و حتی خرید‌های اینترنتی، از طریق گوشی‌های هوشمند صورت می‌گیرند. بنابراین، کاربران هرچه بیشتر از موبایل‌های خود استفاده کنند، ساخت یک وب سایت بهینه شده و سازگار با گوشی‌های همراه ضروری‌تر می‌شود. اولین گام در این مسیر، اطمینان از نحوه‌ی صحیح نمایش وب سایت شما در موبایل می‌باشد. شما می‌توانید این مورد را با یک برنامه نویس در میان بگذارید تا اقدامات لازم جهت سازگاری وب سایت با موبایل را هر چه بهتر فراهم کند.

۵. بارگذاری سریع صفحات سایت

از نگاه کاربران، هیچ موردی دلسرد کننده‌تر از سرعت پایین بارگذاری یک وب سایت و صفحه‌های آن وجود ندارد. در واقع، سرعت پایین، یکی از دلایل اصلی خروج کاربران از یک سایت است. به طور متوسط، بارگذاری سریع بین ۲ تا ۶ ثانیه اتفاق می‌افتد. این امر، بر رتبه بندی نتایج موتورهای جست‌وجو نیز مؤثر است. در دنیایی که سرعت در همه‌ی فعالیت‌ها حرف اول را می‌زند، بسیاری از کاربران برای بارگذاری‌های طولانی مدت صبر نمی‌کنند و بلافاصله ممکن است از سایت شما خارج شده، و دیگر به آن بازنگردند.

۶. طراحی ساده پوسته و المان‌های سایت

طراحی وب ساده یکی از استراتژی‌های اصلی جذب کاربران به حساب می‌آید. در این خصوص می‌توان مزایای طراحی ساده وب سایت را به صورت زیر بیان کرد:

  • طراحی ساده، حرفه‌ای‌تر و قابل اعتمادتر به نظر می‌رسد.
  • یک وب سایت با طراحی ساده، سریع‌تر بارگذاری می‌شود.
  • طراحی وب ساده، نظر کابران را به خود جلب می‌کند.
  • طراحی ساده به آسانی قابل انطباق با پلتفرم‌ها و مرورگرهای متعدد است.

در زمینه‌ی طراحی ساده‌ی یک سایت، می‌توان وب سایت وین ورک اشاره نمود که در حوزه‌ی استخدام و کاریابی فعالیت دارد. طراحی ساده‌ی این وب سایت باعث شده است تا فرآیند‌های ثبت نام، ساخت پروفایل به عنوان رزومه‌ی آنلاین برای کارجویان و کارفرمایان و درج آگهی تا حد زیادی تسهیل شود و نمود و تمرکز را بر رسیدن به هدف برای هر کاربر معطوف نماید.

۷. پالت رنگ جذاب

علاوه بر اهمیت طراحی ساده سایت، به کار بردن رنگ‌های جذاب و مرتبط با برند و حوزه‌ی فعالیت، می‌تواند توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند و به آن‌ها اطمینان خاطر دهد. رنگ، یکی از قدرمندترین ابزارها برای جلب توجه، بیان معنا و حتی افزایش وفاداری مشتریان به حساب می‌آید. در این زمینه، باید اقدام به استخدام گرافیست، که با معانی تمام رنگ‌ها آشنایی دارد، اقدام کنید.

چه مواردی کاربران یک سایت را به خرید کردن و وفادار شدن ترغیب می‌کند؟

همانطور که در بخش طراحی ساده، به وب سایت وین ورک به عنوان نمونه‌ای از یک سایت کارآمد از نگاه کاربران اشاره کردیم، استفاده از پالت رنگ مناسب، یکی دیگر از ویژگی‌های آن جهت جذب کاربران بوده است. آبی، یکی از رنگ‌های اصلی به کار برده شده در این وب سایت است که هدف اصلی آن، اعتماد سازی می‌باشد. از طرفی دیگر، مفاهیم جوانی، پویایی و شادابی نیز در آن نهفته است.

۸. اطلاعات تماس

بسیاری از افراد، برای کسب اطلاعاتی مانند تلفن و آدرس وارد وب سایت شما می‌شوند. در صورتی که کاربران، این اطلاعات تماس را به سادگی نیابند، به احتمال زیاد از سایت شما دلسرد می‌شوند. امروزه، بسیاری از وب سایت‌ ها، اطلاعات تماس خود را در انتهای صفحه‌ی اصلی قرار می دهند تا از این ابهامات جلوگیری کنند. علاوه بر این، می‌توانید صفحه‌ی تماس با ما را نیز در وب سایت خود اضافه کنید تا کاربران به راحتی بتوانند به اطلاعات تماس شما دسترسی داشته باشند.

داده و اطلاعات، حرف اول در طراحی سایت درست

پیش از طراحی یک سایت، اکثر قریب به اتفاق موارد بر اساس تجربه و حدس و گمان تصمیم‌گیری می‌شوند. برای آنکه بتوان بهترین نتیجه را از یک سایت دریافت نمود، باید رفتار کاربران و تأثیر سایت بر روی آن‌ها را به طور دقیق بررسی نمود و با توجه به نتایج به دست آمده، تغییراتی را در آن بوجود آورد. از همین جهت، داده محور بودن در طراحی و ساخت یک وب سایت حرف اول را در جذب و تبدیل کاربران به مشتری می‌زند. بنابراین، با استفاده از ابزار موجود مانند گوگل آنالیتیکس، همواره آمار جز به جز سایت خود را مورد بررسی قرار دهید و تغییرات لازم را به طور مستمر اعمال نمایید.

نظرات بینندگان