arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

اولویت‌بندی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا اعلام شد / تزریق دوز یادآور به ۵ گروه بعد از کادر درمان

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اولویت‌بندی تزریق دوز یادآور واکسن کووید-۱۹ را بعد از کادر درمان اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اولویت‌بندی تزریق دوز یادآور واکسن کووید-۱۹ را بعد از کادر درمان اعلام کرد.

محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره تزریق دوز سوم (یادآور) واکسن کرونا به مدافعان سلامت اظهار کرد: طبق مصوبه کمیته فنی کشوری واکسیناسیون کووید۱۹ ، مقرر شد بر اساس همان اولویتی که مدافعان سلامت ابتدا دوز اول واکسن را دریافت کردند، دوز یادآور را هم به همان شکل دریافت کنند و بر این اساس در بیمارستان‌هایی که بیماران کووید۱۹ را بستری می‌کنند و مراکز ۱۶ساعته که بیماران مشکوک مراجعه می‌کنند و آزمایشگاه‌ها، تزریق دوز سوم واکسن آغاز می‌شود و پس از آن تزریق دوز سوم تمام کارکنان نظام سلامت انجام می شود.

زهرایی درباره زمان آغاز واکسیناسیون دوز سوم بیان کرد: مکاتبات با دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته است و واکسن در اختیار آنها قرار گرفته است و از دیروز ۲۴ مهرماه تزریق دوز سوم به مدافعان سلامت آغاز شده است.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره نوع واکسن‌های تزریقی برای دوز سوم بیان کرد: دوز سوم واکسن وابسته به پلتفرم واکسنی است که در نوبت اول و دوم تزریق شده است، افرادی که در سری اول واکسن‌های ویروس غیرفعال مانند سینوفارم تزریق کرده اند در نوبت سوم می‌توانند از پلتفرم غیرفعال، آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.

زهرایی افزود: کسانی که در نوبت اول و دوم واکسن از پلتفرم آدنوویروسی مانند آسترازنکا یا اسپوتنیک وی تزریق کرده بودند می‌توانند در دوز سوم از آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت بیان کرد: بهتر است که بین تزریق نوبت دوم تا دوز سوم فاصله زمانی شش ماه رعایت شود و مصوبه کمیته فنی هم بر این موضوع تاکید دارد و افرادی که شش ماه از دریافت نوبت دوز دومشان گذشته است می‌توانند برای دریافت نوبت یادآور مراجعه کنند.

وی افزود: ما با کارکنان خط اول مراکز بهداشت و درمانی تزریق دوز سوم را شروع کرده ایم و سپس واکسیناسیون با دوز سوم به سایر کارکنان نظام سلامت گسترش پیدا می‌کند، همچنین افرادی که در فاز اول واکسینه شدند شامل جانبازان شیمیایی، جانبازان بالای ۵۰ درصد و افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان و مراکز نگهداری معلولین ذهنی جسمی هستند، طبق دستورالعمل واکسیناسیون دوز یادآور دریافت خواهند کرد و پس از آن نوبت به گروه سنی سالمندان می‌رسد و این روند به تدریج ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان