arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

وزیر خارجه چین در گفتگو با همتای عربستانی: نگرانی مشروع ریاض برای حفظ امنیت ملی را درک می‌کنیم / به نقش سازنده در پیشبرد مذاکرات احیای برجام ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه با «شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود» همتای سعودی خود در مورد روابط و همکاری‌های دوجانبه و آخرین تحولات منطقه از جمله موضوع هسته‌ای ایران تلفنی گفتگو کرد. وانگ در ادامه افزود که چین نگرانی مشروع عربستان سعودی برای حفظ امنیت ملی را درک کرده و از آن حمایت می‌کند. وی گفت که توافق جامع در مورد موضوع هسته‌ای ایران دستاورد مهم چندجانبه‌گرایی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه با «شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود» همتای سعودی خود در مورد روابط و همکاری‌های دوجانبه و آخرین تحولات منطقه از جمله موضوع هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا» «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگو با همتای سعودی خود گفت که در مواجهه با وضعیت ناپایدار بین المللی، چین و عربستان باید ارتباطات راهبردی نزدیک خود را حفظ کنند.

وانگ یی با اشاره به اینکه چین همیشه در دیپلماسی خود در خاورمیانه به روابط با عربستان سعودی اولویت می‌دهد، گفت که چین مایل است که دوست و شریکی بلندمدت، قابل اعتماد و پایدار برای عربستان سعودی باشد و منتظر همکاری با ریاض برای هدایت روابط دوجانبه به سطحی بالاتر و عمیق‌تر است.

به گفته وانگ، چین از موضع قاطع عربستان در همراهی چین در موضوعات مربوط به منافع اصلی چین قدردانی می‌کند و مانند همیشه قاطعانه از حاکمیت ملی، امنیت و ثبات این کشور حمایت کرده و با هرگونه دخالت در امور داخلی عربستان مخالف است.

وزیر خارجه چین با پرداختن به موضوع «برجام» گفت که چین موضع مشخص و منصفانه در مورد موضوع هسته‌ای ایران دارد و از ساز و کار بین‌المللی منع اشاعه سلاح اتمی و همچنین امنیت و ثبات در خاورمیانه و خلیج فارس بدون هیچ گونه منافع یا ملاحظات ژئوپلیتیک حمایت کند.

وانگ در ادامه افزود که چین نگرانی مشروع عربستان سعودی برای حفظ امنیت ملی را درک کرده و از آن حمایت می‌کند. وی گفت که توافق جامع در مورد موضوع هسته‌ای ایران دستاورد مهم چندجانبه‌گرایی است. وی افزود: «چین همچنان نقش سازنده‌ای در پیشبرد مذاکرات برای از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران ایفا خواهد کرد.»

وزیر خارجه عربستان نیز گفت که روابط عربستان و چین بسیار مهم ،بسیار خوب و در حال توسعه است و افزود که عربستان همیشه چین را به عنوان یک شریک راهبردی معتبر می‌داند. وی با تشکر از چین به دلیل مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی عربستان سعودی، گفت که عربستان نیز با هرگونه دخالت در امور داخلی چین قاطعانه مخالفت می‌کند.

وزیر خارجه عربستان همچنین گفت که ریاض برای نقش منحصر به فرد چین در موضوع هسته‌ای ایران اهمیت زیادی قائل است و انتظار دارد که چین نقش مهمی در ترویج از سرگیری توافق هسته‌ای ایران و حل همه جانبه و پایدار مساله هسته‌ای ایران داشته باشد.

وزرای خارجه عربستان و چین همچنین در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مشترک تبادل نظر کردند.

گفتنی است، تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

نظرات بینندگان