arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۳۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۲ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

اردوغان: آمریکا پیشنهاد داده به جای جنگنده‌های اف-۳۵ به ما اف-۱۶ تحویل دهد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید این کشور در حال مذاکره با آمریکا است تا به جای جنگنده‌های اف-۳۵، مدل اف- ۱۶ را تحویل بگیرد. اردوغان روز یکشنبه با بیان این مطلب تاکید کرد که به آمریکا گفته است که ترکیه برای ارتقای توان دفاعی خود هر کاری را که لازم باشد، انجام خواهد داد. او البته تاکید کرد که آمریکا پیشنهاد داده ترکیه برای ارتقای توان دفاع هوایی خود جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی را خریداری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه می‌گوید این کشور در حال مذاکره با آمریکا است تا به جای جنگنده‌های اف-۳۵، مدل اف- ۱۶ را تحویل بگیرد.

آقای اردوغان روز یکشنبه با بیان این مطلب تاکید کرد که به آمریکا گفته است که ترکیه برای ارتقای توان دفاعی خود هر کاری را که لازم باشد، انجام خواهد داد. او البته تاکید کرد که آمریکا پیشنهاد داده ترکیه برای ارتقای توان دفاع هوایی خود جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی را خریداری کند. او در ادامه افزود که این مسئله با موضوع جنگنده‌های اف-۳۵ مرتبط است.

واشنگتن در سال ۲۰۱۹ و پس از آنکه ترکیه سامانه دفاع هوایی دفاعی اس-۴۰۰ روسی را خریداری کرد، این کشور را از برنامه جنگنده‌های مخفی اف ۳۵ خود خارج کرد. آمریکا پیشتر به آنکارا هشدار داده بود که در صورتی که این کشور تصمیم به خرید سامانه اس- ۴۰۰ روسی بگیرد، از تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ محروم خواهد شد.


با این همه ترکیه به هشدارهای آمریکا توجهی نکرد و در نهایت ایالات متحده برنامه تحویل جنگنده اف-۳۵ به ترکیه را مسدود ساخت. آنکارا در حال حال حاضر به دنبال جبران خسارت خود برای عدم تحویل این پروژه از سوی آمریکا است. ترکیه مبلغ ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای این پروژه و خرید ۱۰۰ جنگنده اف-۳۵ به آمریکا پرداخت کرده است.

آقای اردوغان روز یکشنبه و پیش از ترک ترکیه به مقصد آفریقا در جمع خبرنگاران گفت: «ما ۱.۴ میلیارد دلار به آمریکا برای جنگنده‌های اف-۳۵ پول پرداخت کرده‌ایم. تکلیف این پول باید روشن شود، یا هواپیماهای ما را تحویل و یا پولمان را پس بدهند.»

رئيس جمهوری ترکیه می‌گوید که آمریکا پیشنهاد داده به جای دریافت پول به ترکیه جنگنده اف-۱۶ تحویل دهد. اردوغان پیشتر گفته بود که به خریدهای سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه ادامه خواهد داد. این در حالیست که واشنگتن به این کشور هشدار داده در صورتی که همچنان به خرید این سامانه روسی ادامه دهد، خطرات بیشتری روابط دوجانبه میان ترکیه و آمریکا را تهدید خواهد کرد.

نظرات بینندگان