arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

راه‌اندازی رشته تحصیلی امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر

رییس قرارگاه احیای بینش امر به معروف و نهی از منکر گفت: قرار است رشته‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به عنوان رشته امر به معروف و نهی از منکر راه‌اندازی و محتوای درسی در این زمینه تولید شود. او اضافه کرد: حجاب و عفاف خیلی هم مهم است، اما عرصه‌های دیگری هم هست که ما نباید از آن‌ها غفلت کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

راه‌اندازی رشته تحصیلی امر به‌ معروف و نهی‌ از منکرایرنا: رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گفت: قرار است رشته‌ای در مقاطع ارشد و دکتری به‌ عنوان رشته امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر راه‌اندازی و محتوای درسی در این زمینه تولید شود.

دکتر مهران صمدی یکشنبه شب در وبینار اولین جلسه‌ی مجازی تبیین رویکردهای جدید ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر که توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌ رضوی برگزار شد افزود: اعضای هیات علمی متخصص و علاقه‌مند می‌توانند در زمینه تولید محتوای کتابهای آموزشی این رشته با ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور همکاری کنند.

وی ادامه داد: وقتی‌که بحث ۲ فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود بلافاصله ذهن‌ها به سمت مقوله حجاب و عفاف می‌رود در صورتی‌که عرصه این ۲ فریضه به‌ مراتب گسترده تر از حجاب و عفاف است.

او اضافه کرد:حجاب و عفاف خیلی هم مهم است اما عرصه‌های دیگری هم هست که ما نباید از آنها غفلت کنیم به‌عنوان مثال اگر امروز به یک هموطن توصیه می‌کنیم که ماسک بزند یا اگر به یک عابر می‌گوییم از خط عابر یا پل عابر پیاده تردد کن داریم امر به‌ معروف می‌کنیم و اگر به یک هم‌وطن می گوییم که سفر غیرضروری نرود یا اگر به یک راننده گفته می‌شود که چراغ‌قرمز را رد نکن یا اگر به یک کاسب توصیه می‌کنیم که گرانفروشی نکند یا اگر به یک همسایه توصیه می‌کنیم که با آب شرب ماشین را نشوید داریم نهی‌ از منکر می‌کنیم.

وی در خصوص توضیح رویکرد جدید ستاد امربه‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور ادامه داد: عرصه‌های فریضتین در تمام عرصه‌های زندگی ساری و جاری است و مصداق دارد برای همین، اولین گامی که می‌خواهیم برداریم این است که تبیین کنیم که عرصه‌های ورود فریضتین کجاست؟ و اولویت‌ها چه چیزهایی هستند؟

رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گفت: کسی که می‌خواهد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کند باید دانش داشته باشد اعضای هیات علمی در رشته تخصصی خودشان دانش دارند به طور مثال یک دکترای اقتصاد می‌تواند در حوزه های احتکار، گرانفروشی و بانکداری ورود کند و یک دکترای محیط‌زیست می‌تواند در حوزه های جنگل خواری، کوه‌خواری، معدن، شهرسازی یا فاضلاب‌های شهری ورود پیدا کند و یک دکترای مهندسی عمران می‌تواند در حوزه ساخت‌ و ساز و کم‌کاری‌ها و غفلت‌ها و سوء استفاده‌هایی که می‌شود حاکمیت را امر به‌ معروف یا نهی‌ از منکر کند.
صمدی افزود: فلسفه تشکیل این گروه‌های مطالبه‌گری توسط اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تشکیل گروه‌های مطالبه‌گری و گشت ارشاد مسوولان است. یعنی این‌ها می‌آیند از مسوولان مطالبه‌گری می‌کنند و غفلت‌ها و ترک فعل‌ها و اشکالات را متذکر می‌شوند.
وی ادامه داد: در گام اول می‌بایست یک تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی و ستاد امربه‌ معروف و نهی‌ از منکر خراسان رضوی امضا شود که کارشان این باشد که در حوزه دانشی، بینشی، حقوقی و معاضدت‌های قضایی ستاد و قرارگاه را حمایت و کمک کنند.

رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر گفت: بعد از امضای تفاهمنامه، شرکت همکاران در دوره‌های امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر است تا از نظر علمی، دانشی و معرفتی کاملاً اشراف پیدا بکنند و با آداب، مراتب، مراحل و نحوه ادای فریضتین آشنا بشوند چون گاه افرادی که در این حوزه‌ها تخصص و اشراف ندارند به نیت امربه‌ معروف وارد می‌شوند ولی در عمل مرتکب منکر می‌شوند

صمدی افزود: کار بعدی جمع‌آوری شبهات است چرا که به طور قطع دانشجویان شبهاتی خواهند داشت و همچنین اعضای هیات علمی سوالاتی خواهند داشت که ما مایلیم که این پرسشها جمع‌آوری شود تا اینها را به نزد آقای گلپایگانی دبیر و قائم‌ مقام ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور تقدیم کنیم و ایشان به این شبهات پاسخ دهند.

وی ادامه داد: نکته بعدی که می‌خواهیم انجام شود این است که انتظار داریم هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت موضوعات میان رشته‌ای برود و تا پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه مهدوی هزار پایان‌نامه و رساله و در حوزه فریضتین حداقل در هر استان سه رساله به این سمت هدایت بشود نه این‌که دفاع بشود بلکه عنوان تصویب بشود و دانشجو شروع به تحقیق کردن کند.

رییس قرارگاه احیای بینش امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور گفت: اقدام بعدی که بسیار مهم است تشکیل گروه‌های مطالبه‌گری است که کسانی که مایلند گروه‌های مطالبه‌گری را تشکیل بدهند می توانند به سایت "میدان مطالبه" رجوع کنند و شیوه‌نامه را مطالعه کنند.

صمدی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس هرسال اولویت‌ها و مشکلات هر استان را به تفکیک منتشر می‌کند که گروه‌های مطالبه‌گری می‌توانند با استفاده از همان اولویت‌ها حوزه کاری و مساله را انتخاب و در سایت میدان مطالبه ثبت‌نام کنند که طی ۱۰ روز مجوز خواهند گرفت که این مجوز به‌صورت قانونی و رسمی از طرف ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر کشور و از طریق استان به دستشان خواهد رسید و رسماً مطالبه‌گری خواهند داشت.

وی ادامه داد: در ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر هم معاونتی به اسم معاونت علمی و آموزشی تشکیل‌ شده است که کار این معاونت تهیه محتوای آموزشی برای گروه‌های مطالبه‌گری است و قرار است واحد درسی تعریف بشود و این واحد درسی در دانشگاه‌ها تدریس بشود.

نظرات بینندگان