arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

سازمان غذا و دارو: خواسته بیماران تالاسمی برای واردات دارو غیرمنطقی است

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: داروی بیماران تالاسمی به وفور در دو نوع تزریقی و خوراکی در کشور موجود است، اما اینکه از نوع وارداتی آن حمایت کنیم خواسته غیرمنطقی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: داروی بیماران تالاسمی به وفور در دو نوع تزریقی و خوراکی در کشور موجود است، اما اینکه از نوع وارداتی آن حمایت کنیم خواسته غیرمنطقی است.

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درخصوص نارضایتی بیماران تالاسمی مبنی بر نبود داروی جیدنیو و دسفرال در کشور گفت: با اعضای انجمن تالاسمی بارها در این خصوص صحبت شده است اما علی رغم توضیحاتی که ارائه می شود متاسفانه اعتراضات همچنان ادامه دارد که دلیل آن هم مشخص نیست.

وی ادامه داد: داروی دفرازیروکس( فرم خوراکی) و دفروکسامین(فرم تزریقی) در کشور تولید می شود. ضمن اینکه در حال حاضر شرکت تولید کننده دسفرال هم اعلام کرده تولید این دارو در دنیا متوقف شده است و تنها برای ایران این دارو را تولید می کنند.

محمدی تصریح کرد: این شرکت با اعلام اینکه تولید این دارو از نظر اقتصادی صرفه ندارد، توصیه کرده است مطابق نظر همه متخصصان آنکولوژی در دنیا، روی فرم خوراکی یعنی دفرازیروکس متمرکز شوند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: متاسفانه این عزیزان فقط داروی وارداتی می خواهند و از آنجایی که فرم خوراکی و تزریقی در کشور تولید شده و به وفور در دسترس است، نمی توانیم از داروی وارداتی حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: هر چند شرکت خارجی تولیدکننده برند جیدنیو قول داده بود از ابتدای امسال فرم خوراکی آن را در ایران تولید کند ولی بدلیل بدعهدی طرف خارجی هنوز این وعده محقق نشده است.

بنابراعلام وبدا، محمدی در پایان گفت: خواسته این افراد نامعلوم و بی منطق است چرا که دارو به وفور در دو نوع تزریقی و خوراکی در کشور موجود است اما اینکه از نوع وارداتی آن حمایت کنیم خواسته غیرمنطقی است.

نظرات بینندگان