arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

بورل: برجام در مقطع حساسی است / زمان به نفع ایران نیست؛ بهتر است که سریع‌تر به مذاکرات برگردند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی تصریح کرد که برجام در مقطع حساسی قرار دارد و همه مصمم هستند که این توافق به ریل اصلی خود بازگردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی تصریح کرد که برجام در مقطع حساسی قرار دارد و همه مصمم هستند که این توافق به ریل اصلی خود بازگردد.

«جوسپ بورل» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در لوگزامبورگ حاضر شد تا توضیحاتی را درباره ماحصل گفت‌وگوهای امروز بین دیپلمات های ارشد ۲۷ کشور اروپایی ارائه دهد.

او درباره برجام به مذاکرات اخیر خود با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و سفر معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای گفت‌وگو تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اشاره کرد و مدعی شد که اتحادیه اروپا سخت در تلاش است تا مذاکرات برای از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران، پی گرفته شود.

او بدون اشاره به نقش ایالات متحده در مشکلات کنونی برجام و اینکه کدام طرف باید برای اجرای این توافق گام‌های عملی بردارد گفت: ما به روشنی اعلام کردیم که زمان به نفع ایران نیست و بهتر است که سریع‌تر به مذاکرات برگردیم.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

نظرات بینندگان