arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰

مقام سابق کاخ سفید: ترامپ در حال انجام نوع متفاوتی از کودتا است / در صورت پیروزی او یک بحران قانون اساسی دیگر رخ خواهد داد

«فیونا هیل» مقام سابق امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در حال انجام نوع متفاوتی از کودتا است و درخصوص تبعات پیروزی او در انتخابات بعدی هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «فیونا هیل» مقام سابق امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در حال انجام نوع متفاوتی از کودتا است و درخصوص تبعات پیروزی او در انتخابات بعدی هشدار داد.

او در مصاحبه با پایگاه خبری «هیل» گفت، ترامپ در حال انجام «کودتایی با سرعت پایین» است و «او می‌تواند دوباره پیروز شود و اگر بتواند، با تکیه بر دروغ بزرگ و اقدامات زننده زیادی در زمینه سرکوب آرا و نتایج خواهد بود و می‌دانید، مطمئن هستم هر انتخابات یا شمارنده الکترالی که با او هم‌مسیر نباشد به چالش می‌کشد».

این مقام سابق کاخ سفید که در اولین دور استیضاح ترامپ علیه او ادای شهادت کرده است، افزود در صورت پیروزی ترامپ «یک بحران قانون اساسی پس از بحران قانون اساسی دیگر رخ خواهد داد».

فیونا هیل در ادامه گفت: «ما همین حالا در حال تجربه کردن این اتفاق هستیم. کودتایی با سرعت پایین که حوادث ششم ژانویه اوج آن نبوده است بلکه من این اتفاق را پرده‌ای از یک سری اتفاقات پیوسته می‌دانم. این نوع متفاوتی از کودتا است زیرا او از نظر فنی بیرون از دفتر [کاخ سفید] است ولی از دیدگاه خودش قدرت را از دست نداده است».

ترامپ پس از شکست در برابر رقیب خود در انتخابات سال گذشته آمریکا، ادعای وقوع تقلب گسترده را مطرح کرد و شکایات متعددی را در دادگاه‌های ایالات مختلف مطرح کرد که تقریباً هیچ کدام به نتیجه نرسید.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

نظرات بینندگان