arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰

طالبان: برای شرکت در نشست تهران هنوز تصمیم نگرفته‌ایم

مقام‌های «امارت اسلامی» اعلام کردند که هنوز برای شرکت هیأت حکومت آنان در نشست تهران که تا یک هفته دیگر با حضور وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار می‌شود، تصمیمی نگرفته‌است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: مقام‌های «امارت اسلامی» اعلام کردند که هنوز برای شرکت هیأت حکومت آنان در نشست تهران که تا یک هفته دیگر با حضور وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار می‌شود، تصمیمی نگرفته‌است.

خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته‌است که هنوز تصمیمی برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران گرفته نشده‌است.

او افزوده‌است: «ما هنوز تصمیمی برای شرکت در این کنفرانس نگرفته‌ایم. هنوز وقت است و ما هنوز تصمیمی در مورد این‌که چه افرادی از دولت (طالبان) در این کنفرانس شرکت می‌کنند نیز نگرفته‌ایم.»

طبق اعلام وزارت خارجه ایران، نشست کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی تهران قرار است روز چهارشنبه هفته آینده برگزار شود و نماینده‌ای از روسیه نیز در آن شرکت می‌کند.

پیش از این، روز دوشنبه، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته‌بود که تهران ۲۷ اکتبر میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته که دستور کار نشست تهران ادامه گفتگوهایی است که در دور اول به صورت مجازی برگزار شد. این کشورها روی موضوع تشکیل دولت فراگیر و تامین صلح و ثبات در افغانستان بحث خواهند کرد.

این در حالی است که روز گذشته نیز نشست مسکو که با حضور نمایندگان ۱۰ کشور منطقه درباره افغانستان برگزار شده‌بود و با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه ضمن تأکید بر احترام به حاکمیت و استقلال افغانستان بر تمایل مشترک شرکت‌کنندگان به ترویج امنیت در افغانستان و نقش‌آفرینی در ثبات منطقه‌ای تأکید شده‌است.

نظرات بینندگان