arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰

وزیر خارجه انگلیس: نگران برنامه هسته‌ای ایران هستیم

دیپلمات ارشد انگلیس با بیان اینکه فرصت مذاکره با ایران تا مدت زمان نامعلومی نمی‌تواند ادامه پیدا کند، گفت که لندن نگران برنامه هسته‌ای ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس که اخیرا به منطقه سفر کرده، در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» که متن آن امروز (پنجشنبه) منتشر شده است، به  مسائل مختلفی از جمله پرونده هسته‌ای ایران پرداخت.

وزیر خارجه انگلیس در این مصاحبه که پس از دیدار با مقامات سعودی صورت گرفته، اظهار داشت که گفت‌و‌گوها با طرف سعودی بر روابط دوجانبه از جمله در زمینه بازرگانی، افزایش همکاری‌ها در حل مسائل ومشکلاتی از قبیل امنیت منطقه‌ای و تغییرات آب‌ و هوایی متمرکز بوده است.

لیز تراس در پاسخ به سؤال این روزنامه سعودی در ارتباط با ایران گفت که «انگلیس در قبال برنامه هسته‌ای ایران نگران است» و این برنامه توسعه بی‌سابقه‌ای داشته است.

وی در ادامه با تکرار اتهام‌های همیشگی غرب در ارتباط با تلاش ایران برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، گفت: «نمی‌خواهیم شاهد دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای باشیم».

 

تراس همچنین بدون اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در قبال برجام، اضافه کرد: «هر روز که ایران بازگشت به گفت‌و‌گوهای مربوط به طرح جامع اقدام مشترک (برجام) را به تعویق می‌اندازد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را توسعه می‌هد، فرصت موجود برای [مذاکرات] دیپلماتیک کاهش می‌یابد».

وزیر خارجه انگلیس همچنین بیان کرد که پیشنهاد کنونی تا مدت زمان نامعلومی نمی‌تواند روی میز باقی بماند و ایران باید فورا از این فرصت استفاده کند.

او در پاسخ به سؤالی دیگر در ارتباط با بحران یمن مدعی شد که انگلیس همچنان در قبال جنگ جاری در یمن و بحران انسانی در این کشور از جمله حملات ارتش یمن در مأرب نگران است.

لیز تراس همچنین بدون اشاره به حملات ائتلاف سعودی، گفت که با برخی کشورها به ویژه آمریکا، عربستان سعودی و امارات در تلاش برای اعمال فشار سیاسی بر صنعاء است، تا آن‌ها وارد گفت‌‌و‌گو شوند.

وی تأکید کرده بود: «ملت یمن در موضع دفاعی است و به احدی تعرض نکرده است، این ملت حق کامل خود در آزادی، حاکمیت و استقلال را می‌طلبد و به کمتر از حق مشروع خود راضی نیست».

تراس در بخش دیگری از اظهاراتش به  در پاسخ به سؤالی در ارتباط با همکاری‌های انگلیس با عربستان سعودی در زمینه دفاعی و نظامی بدون ارائه جزئیاتی درباره این همکاری‌ها اظهار داشت: «همانطور که می‌دانید، انگلیس و عربستان سعودی روابط دوجانبه طولانی‌مدتی دارند و ما با یکدیگر در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بازرگانی، سرمایه‌گذاری، دفاعی، امنیتی و همچنین در زمینه انرژی همکاری می‌کنیم. ما آشکارا به حفظ این روابط و توسعه آن برای پیشبرد کار به منظور پشت‌ سر گذاشتن چالش‌های مشترک و استفاده از فرصت‌های موجود به بهترین شکل ممکن اهتمام می‌ورزیم».

 

نظرات بینندگان