arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰

اعضای یک شبکه متعلق به موساد در ترکیه دستگیر شدند

دستگاه امنیتی ترکیه می گوید، یک شبکه جاسوسی اسرائیل (موساد) را که در این کشور فعالیت های گسترده ای داشت، متلاشی کرده است. این مقام ها گفته اند که شبکه جاسوسی اسرائیل را دستکم به مدت یک سال زیر نظر داشته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: روزنامه «صباح» چاپ ترکیه، امروز پنجشنبه نوشت این شبکه جاسوسی که توسط سازمان اطلاعات ترکیه (میت) متلاشی شده، درحال جمع آوری اطلاعات درباره فعالان ضد صهیونیست بوده است.

این روزنامه افزود که این شبکه ۱۵ نفره در قالب سه هسته فعالیت می کرد که سازمان اطلاعات ترکیه اعضای آن را دستگیر کرد.

روزنامه صباح تصریح کرد که شبکه موساد به مدت تقریبا یک سال کامل زیر نظر بود و اعضای آن در عملیاتی سری در هشتم اکتبر سال جاری میلادی دستگیر شدند.

این روزنامه درباره جزئیات فعالیت های این شبکه نوشت: اعضای هسته های این شبکه با دستگاه موساد در تماس بودند و به روش های ویژه، اطلاعات و اسناد مهم با اهمیت برای "اسرائیل" را بدست آورده و آنها را به افسران میدانی که در اصطلاحات اطلاعاتی از آنها به "افسر وضعیت" نام برده می شود، تحویل می دادند.

روزنامه صباح نوشت: افسر وضعیت برای مدیریت ماموران و شبکه های خبرچینان آموزش دیده است و تماس بین شبکه یاد شده و افسران وضعیت از طریق تلفن های عمومی انجام شده و در مقابل دریافت پول، اطلاعاتی درباره دانشجویانی که شهروندان ترکیه یا اتباع خارجی هستند، به موساد ارسال شده است.

این روزنامه فاش کرد که یکی از چهره های مهم این شبکه با کد "الف.ب"، اطلاعاتی در مورد نوع تسهیلاتی که ترکیه در اختیار فلسطینیانِ مخالف "اسرائیل" قرار می دهد، جمع آوری کرده و در عین حال نقش واسطه برای انتقال پول برای این شبکه را نیز برعهده داشته است.

روزنامه صباح افزود که در ژوئن گذشته به پلیس ترکیه اطلاع داده شد که این فرد در محله "مال تپه" در استانبول مفقود شده است و هدف از اعلام مفقودی  این بوده که "بدون جلب توجه کار کنند"، اما اعضای این شبکه زیر نظر سازمان اطلاعات ترکیه بودند.

این روزنامه تصریح کرد: این فرد با "الف.ز." مسئول میدانی مرتبط با موساد تماس گرفت و در ازای خدمات اطلاعاتی، ۱۰ هزار دلار به او در سال جاری میلادی پرداخت شد.

روزنامه صباح افزود که یکی دیگر از اعضای شبکه "ر.الف.الف" است که برای او نیز "گزارش مفقودی" وجود دارد. مشخص شده که این فرد در روزهای ۲۷ و ۲۸ ژوئن سال جاری میلادی سفری به غرب پایتخت کرواسی داشت و با افسران میدانی موساد دیدار کرد و هزار تا ۱۲۰۰ دلار به طور دستی دریافت کرد و سومین فرد این شبکه "م.الف.س" نام دارد که مشخص شد که دو بار به زوریخ در سوئیس رفته و با افسران میدانی "موساد" ملاقات کرده است.

نظرات بینندگان