arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰

نتایج یک پژوهش جدید: دوز سوم واکسن فایزر در مقابل ویروس کرونا کارایی ۹۵.۶ درصدی دارد

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد تزریق دوز سوم واکسن فایزر تا حدود ۹۶ درصد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر واقع شده است.بر اساس این مطالعه جدید که توسط دو آزمایش در آلمان انجام و نتایج آن روز پنجشنبه منتشر شده دوز تقویت کننده یا سومی که برای پیشگیری از ویروس کرونا تزریق شده است توانسته موفقیت خیره‌کننده ۹۵.۶ درصد کارایی داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد تزریق دوز سوم واکسن فایزر تا حدود ۹۶ درصد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر واقع شده است.

بر اساس این مطالعه جدید که توسط دو آزمایش در آلمان انجام و نتایج آن روز پنجشنبه منتشر شده دوز تقویت کننده یا سومی که برای پیشگیری از ویروس کرونا تزریق شده است توانسته موفقیت خیره‌کننده ۹۵.۶ درصد کارایی داشته باشد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی که از سوی شرکت فایزر- بیونتک در این خصوص منتشر شده این پژوهش روی ۱۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۶ سال انجام شده است. این پژوهش نخستین نتایج کارایی دوز سوم یا تقویتی واکسن کووید-۱۹ به شمار می‌رود. این نتایج امیدوارکننده در حالی حاصل شده که کرونای سویه دلتا، اصلی‌ترین نوع رایج بیماری کووید-۱۹ در این دوره زمانی بوده است. بر این اساس نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن فایزر در مقابل سویه دلتا هم مقاومت بسیار بالایی دارد.


آلبرت بورلا مدیرعامل شرکت فایزر-بیونتک در بیانیه مطبوعاتی که در این رابطه منتشر شده می‌نویسد: «این نتایج یک بار دیگر سودمندی تقویت‌کننده‌ها را در تلاش ما برای محافظت از مردم در برابر این بیماری نشان می‌دهد.» میانگین سنی کسانی که در این آزمایش بالینی شرکت کرده‌اند حدود ۵۳ سال بوده است. شرکت فایزر می‌گوید نتایج خود را در اسرع وقت در اختیار مقام‌های نظارتی قرار خواهد داد.

در حال حاضر چندین کشور تزریق دوز سوم یا تقویت کننده در برابر ویروس کرونا را برای تقویت سیستم ایمنی افراد واکسینه شده آغاز کرده‌اند. پزشکان و متخصصان می‌گویند پس از گذشت چند ماه میزان ایمنی افراد در برابر ویروس کرونا کاهش می‌یابد و بر همین اساس تزریق دوز سوم یا تقویت کننده می‌تواند مفید باشد.


در آمریکا کارشناسان آژانس دارویی آمریکا توصیه کرده‌اند که از پایان ماه سپتامبر سومین دوز واکسن فایزر-بیونتک برای برخی از افراد در معرض خطر مانند گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال آغاز شود. جانت وودکاک سرپرست آژانس دارویی آمریکا در این خصوص می‌گوید: «داده‌های موجود نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند پس از گذشت چند ماه کاهش می‌یابد.»

در اروپا هم آژانس دارویی تایید کرده که از ابتدای ماه اکتبر دوز سوم واکسن فایزر بیونتک برای افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود. برخی از کشورها هم از همین حالا این روند را آغاز کرده‌اند. به عنوان مثال در فرانسه گروه‌های خاص و افراد مسن که ۶ ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته باشد می‌توانند دوز سوم خود را دریافت کنند.


این در حالیست که برخی دولت‌ها همچون اسرائيل از این هم فراتر رفته و تزریق دوز سوم برای افراد بالاتر از ۱۲ سال به شرطی که ۵ ماه از واکسیناسیون آنها گذشته باشد قابل دسترس است.

با این حال موضوع دوز سوم مسئله نابرابری بین کشورهای ثروتمند و فقیر را بیش از گذشته به تصویر می‌کشد. در حالی‌که دسترسی به دوز نخست هم در بسیاری از کشورها به ویژه آفریقا بسیار محدود است، برخی از کشورهای دنیا در پی تزریق دوز سوم و تقویت کننده هستند. این موضوع البته نگرانی‌های پزشکان را نیز به همراه داشته است چرا که گفته می‌شود باقی ماندن ویروس و عدم تزریق دوز دوم می‌تواند باعث جهش‌های جدید در شکل این ویروس شود و در نتیجه گونه‌های محافظ‌تری در مقابل واکسن کرونا پدید آیند.

نظرات بینندگان