arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

وزارت بهداشت: حضور محرم و یکی از کارکنان هم‌جنس در سونوگرافی زنان الزامی است

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص سونوگرافی بانوان توسط رادیولوژیست های آقا گفت: براساس آیین نامه اجرایی قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس باید اقدامات تشخیصی، درمان و مراقبتی در موسسات پزشکی با حفظ حق اختیار بیمار براساس موازین شرعی، قانونی و اصول پزشکی توسط کارکنان فنی همجنس بعمل آید مگر در مواردی که به علت ضرورت این امر امکانپذیر نباشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص سونوگرافی بانوان توسط رادیولوژیست های آقا گفت: براساس آیین نامه اجرایی قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس باید اقدامات تشخیصی، درمان و مراقبتی در موسسات پزشکی با حفظ حق اختیار بیمار براساس موازین شرعی، قانونی و اصول پزشکی توسط کارکنان فنی همجنس بعمل آید مگر در مواردی که به علت ضرورت این امر امکانپذیر نباشد.

وی عنوان کرد: در معاینات مربوط به زنان و زایمان که در موارد ضروری توسط افراد غیرهمجنس انجام می شود، حضور یکی از محارم بیمار با یک نفر از کارکنان فنی زن الزامی است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: تمام موسسات تشخیصی و درمانی کشور براساس مقررات و ضوابط ابلاغ شده ملزم به رعایت این موارد است.

در همین راستا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی بر قوانین انطباق تاکید کرد.

در متن این نامه آمده است:

با سلام و احترام

پیرو نامه ۴۰۰/۱۲۵۵۶ /د مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ به استحضار می‌رساند بر اساس ماده ۵ و تبصره مرتبط به آن در آئین نامه اجرایی قانون انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس، ارائه اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی در موسسات پزشکی باید با حفظ حق اختیار بیمار و بر اساس موازین شرعی، قانونی و اصول پزشکی توسط کارکنان فنی هم جنس بعمل آید. لذا تمامی موسسات تشخیصی و درمانی تحت پوشش آن دانشگاه را ملزم فرمایید که در موارد عدم حضور پزشکان هم جنس حتما یک نفر از کارکنان فنی هم جنس حضور داشته باشد.

نظرات بینندگان